En els temps en què vivim la tecnologia ha passat a formar part de la nostra vida diària i quotidiana. A més, la pandèmia ha fet que moltes accions com tràmits o altres gestions es realitzin de manera telemàtica a través d'altres mitjans com pàgines web o aplicacions de telèfons mòbils.
És per això que molts delinqüents estudien aquests nous sistemes per poder estafar les persones més vulnerables que, per desgràcia, acostumen a ser les que tenen poca relació amb el seu entorn digital i tecnològic.
És molt important estar atent als possibles enganys de tercers i ser una mica desconfiat, fins i tot preguntar a les persones encarregades de les entitats com bancs si tenim dubtes. En joc hi pot haver molts diners i hem de ser curosos i cautelosos amb els nostres estalvis.
La nova estafa telefònica
L'Oficina de Seguretat de l'Internauta (OSI) ha alertat d'una nova estafa que ja han patit diverses persones. Es tracta d'un engany que es fa a través d'una trucada, una situació quotidiana que pot tornar-se un problema enorme.
Els lladres es fan passar per personal d'atenció al client d'empreses del sector de la llum o el gas o fins i tot per gestors de la nostra entitat bancària. Tot amb la finalitat d'enganyar-nos.
Si es fan passar per personal de la nostra entitat bancària, ens comentaran que una altra persona ha entrat en el nostre compte i està robant-nos diners. Ens demanaran informació sobre la firma digital per a, suposadament, solucionar el problema, encara que el que faran és crear-ne un, ja que podran accedir al nostre compte si els donem les dades necessàries i podrien robar-nos els diners que tinguem en ella.
Quan es fan passar per empleats d'empreses energètiques busquen robar-nos les nostres dades personals, nom, nombre de DNI, adreça... Aquestes dades són molt útils per a altres entitats i aquests delinqüents no dubtaran a vendre'ls al millor postor.
Què he de fer si he estat estafat?
Des de la Guàrdia Civil han començat una campanya a través de les seves xarxes socials per advertir les persones perquè no caiguin en aquestes estafes. Comenten que no hem de donar mai les nostres dades bancàries o personals a un desconegut.
També des de l'OSI han volgut ajudar les persones que ja han tingut problemes similars, han publicat un comunicat en el que aconsellen i marquen els passos a seguir: "Contacta com més aviat millor amb la teva entitat a través dels canals oficials per informar-los del succeït i denuncia l'ocorregut davant de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat".
És molt important tenir proves de l'ocorregut, conservar encara la trucada registrada al nostre telèfon, saber quin és el número des del qual ens han trucat i haver pogut aconseguir alguna dada més relacionada amb l'estafador.