La conducció amb alcohol és una de les causes que provoquen més accidents de trànsit, juntament amb les distraccions al volant. El Ministeri de l'Interior de Fernando Grande-Marlaska vol iniciar els tràmits per rebaixar a 0,2 grams per litre de sang la taxa màxima permesa d'alcohol en sang per a tots els conductors. Actualment, és de 0,5 grams per als conductors particulars i 0,3 per als professionals. Fonts del Ministeri han apuntat que l'objectiu és portar la proposta al Congrés tan aviat com sigui possible i comptar amb els vots de la majoria de la investidura i també del PP. La reforma ha d'implicar un canvi en el decret de l'article 20 del Reglament de Circulació, que estableix el límit actual de 0,5 grams per litre de sang, rebaixant-lo de manera contundent respecte a la taxa actual.
El ministre de l'Interior espanyol assegura que l'alcohol i les drogues estan presents en "més de la meitat" dels sinistres a les carreteres. "Crec que la societat espanyola està madura per abordar aquest tema", ha sentenciat Marlaska aquest matí, en un acte organitzat a Madrid, on també ha parlat del paper dels Mossos en la no detenció de Carles Puigdemont. En moltes ocasions, les campanyes contra la conducció i l'alcohol demanen optar pel 0,0, una taxa que, de moment, cap polític s'ha atrevit a fer obligatòria per conduir.
De moment, només s'aplica el 0,0 als conductors menors d'edat que portin ciclomotors o altres vehicles, amb motor o sense. En un primer moment, es va assegurar que seria una reducció només per a conductors novells, però el ministre de l'Interior ho vol aconseguir per a tots els conductors.
Rebaixa pionera a Europa
El govern espanyol vol encetar un meló que sembla comptar amb el consens social i que té com a objectiu reduir la sinistralitat a les carreteres espanyoles. A Catalunya, on està en vigor la mateixa llei de seguretat del trànsit que a la resta de l'Estat, tot i que sigui competència dels Mossos, aquesta eventual reducció de la taxa d'alcoholèmia també entrarà en vigor. Aquesta taxa de 0,2, rebaixada de l'actual 0,5, serà un pas pioner a tota la zona europea, que manté, encara sense debat per abaixar-la, la taxa que té actualment l'Estat.