Gairebé una setmana després d'iniciar-se l'incendi dimecres passat del vaixell Felicity Ace, carregat amb gairebé 4.000 cotxes de luxe de marques com Porsche, Bugatti o Lamborghini, els bombers són incapaços d'apagar el foc. L'embarcació continua cremant, encara que amb menys intensitat, davant la costa de les illes Açores, per on passava de camí entre Europa i els Estats Units, on hauria d'atracar aquest dimecres per descarregar els vehicles, entre els quals hi ha una gran quantitat d'elèctrics. Per què no poden apagar-lo després d'una setmana cremant?
Per què continua cremant el vaixell dels cotxes de luxe una setmana després?
El Felicity Ace va partir del port alemany d'Emden, on Volkswagen té una de les seves fàbriques, i es dirigia al port nord-americà de Davisville, a Boston, i després a Houston, Texas, amb una càrrega de 3.965 vehicles de les marques Volkswagen, Porsche, Audi, Bugatti, Bentley i Lamborghini, alguns d'ells elèctrics amb bateries d'ions de liti. El valor del contingut del vaixell, perdut gairebé per complet, ascendeix a una xifra que volta els 225 milions d'euros.
Encara que continua cremant gairebé una setmana després, les flames van perdent intensitat. Després de l'evacuació per part de la Marina Portuguesa de la vintena de persones de la tripulació que viatjaven a bord quan es va declarar l'incendi, tots els esforços s'han focalitzat en aturar l'incendi perquè no arribi als dipòsits de combustible. Tanmateix, les tasques d'extinció s'han complicat a causa que una quantitat indeterminada dels cotxes que anaven al vaixell portaven bateries de liti.
Així ho confirmava Joao Mendes Cabeças, capità del port de Faial, l'illa més propera d'on es va incendiar el Felicity Ace: "La intervenció per sufocar l'incendi ha de fer-se molt lentament. Les bateries estan mantenint viu el foc", declarava a l'agència Reuters. A més, tot i que encara no es coneix l'origen del foc, se sospita que podria haver estat causat per les mateixes bateries, a la qual cosa també apunta Cabeças.
Pèrdues de 225 milions i gairebé 4.000 cotxes calcinats
Per la seva part, Volkswagen no ha fet declaracions sobre això, ni tan sols ha confirmat el nombre total de cotxes que transportava ni el preu de la pèrdua per a l'empresa. Igualment, la companyia que va proporcionar el vaixell, Mitsui OSK Lines Lts, tampoc no ha fet declaracions sobre això.
El més polèmic ara és confirmar el perquè que les flames estiguin resistint tant. Segons estudis recents recollits per La Vanguardia, la probabilitat que un cotxe elèctric s'incendiï és deu vegades menor que un de gasolina, però també s'adverteix que el foc sol ser més violent i difícil d'extingir quan les flames arriben a les bateries de liti, altament inflamables. De fet, l'estructura de la bateria pot generar un sobreescalfament que faci cremar els elements que l'envolten.
Per això, els bombers encara no poden apagar l'interior del vaixell i proven de fer-ho des de l'exterior, posant èmfasi en evitar que es propaguin als tancs de combustible, que podrien acabar en tragèdia. La intenció és reduir les flames per poder remolcar el vaixell a Europa o les Bahames, segons Cabeças.