Novetats de la investigació que va avançar aquest dimarts ElCaso.cat contra els lladres "teloners", el nom que reben els delinqüents especialitzats en robatoris de càrregues de camions estacionats a les àrees de servei i de descans de les autopistes i autovies de la xarxa viària catalana. Antigament, tallaven la lona, però ara també forcen les portes dels camions. La Unitat Operativa de Mobilitat (UOM) de la Divisió de Trànsit ha detingut tres homes, d’entre 27 i 34 anys, que entre tots sumen 30 antecedents policials. La investigació ha comptat també amb la col·laboració de la DIC dels Mossos i el Grup de Recerca i Documentació (GRD) de Trànsit.
La investigació, que segueix oberta i que encara s’han de fer més detinguts, es va iniciar el mes d’octubre de 2024 quan efectius de la UOM van tenir coneixement que s’havien produït diversos robatoris de càrrega de camions, que majoritàriament es concentraven a les àrees de servei i descans de l’autopista AP-7; tot i que també es van detectar alguns fets ocorreguts a les autopistes C-25 i C-16 amb afectació a les Regions Policials Metropolitana Nord, Sud i a les comarques de l'Anoia.
Els investigats seguien un modus operandi molt marcat: es desplaçaven a les àrees de servei en horari nocturn i obrien els remolcs dels camions aprofitant que el xofer es trobava dormint a la cabina. Un cop localitzaven una mercaderia que els interessava i que consideraven que tenia una fàcil sortida i gran valor econòmic, tallaven la lona o forçaven la porta del remolc del camió, carregaven els productes en furgonetes i vehicles prèviament sostrets, i posteriorment els traslladaven cap als seus domicilis i trasters. Actuaven de manera molt selectiva i buscaven camions que transportessin productes fàcilment distribuïbles al mercat negre, com ara roba de marca, sabates, complements de moda, cosmètics, o fins i tot càpsules de cafè. Sabien perfectament quins camions assaltar; moltes vegades feien esperes o alguns dels integrants de l'organització feien prospeccions, i quan localitzaven els camions que volien, activaven els altres lladres i saquejaven el vehicle. Els investigadors dels Mossos no descarten tampoc que els lladres fessin robatoris per encàrrec, d'un grup superior de receptadors, que demanaven quins productes eren més fàcils de col·locar al mercat negre.
Més persones pendents de detenir
Tot i que només s'han detingut tres persones, dels quals els Mossos, en el seu habitual excés de zel per amagar la informació a l'opinió pública, han evitat facilitar-ne les nacionalitats concretes, ElCaso.cat ha pogut saber que hi ha moltes més persones relacionades i que la investigació, ara amb indicis recollits en els escorcolls, seguirà. Hi ha persones identificades pendents de ser detingudes. La majoria dels membres d’aquestes organitzacions són de nacionalitat espanyola i marroquina, segons han confirmat els investigadors a aquest mitjà.
Els darrers anys, aquest tipus de lladres especialitzats, batejats com a "teloners", han modificat el seu modus operandi i no dubten a fer ús de la violència contra els conductors o la policia quan són descoberts. Aprofiten que fugen amb vehicles molt potents, que han robat i que utilitzen fins que s’encasten o queden intervinguts per la policia, i ho fan amb conducció temerària, conduint a gran velocitat, en contrasentit i, si cal, llençant objectes com extintors contra els cotxes de la policia que els intenta perseguir.
Amb tots els indicis recopilats, l'11 de març, tal com va avançar ElCaso.cat, es va dur a terme l’explotació del cas amb dues entrades i escorcolls a Arenys de Mar i dues a Ripollet, amb un resultat de tres detinguts. Als domicilis, els agents van localitzar algunes de les mercaderies sostretes, claus de vehicles susceptibles de ser sostrets, elements per cometre robatoris de la modalitat coneguda com a “teloner”, una arma de foc simulada, diners en efectiu, així com eines i dispositius electrònics per sostreure vehicles de diverses marques, que posteriorment utilitzaven per carregar la mercaderia sostreta dels camions. Tots aquests indicis seran ara analitzats pels investigadors de la UOM per poder seguir estirant el fil. Els detinguts, després de ser entregats al jutjat de guàrdia d'Igualada, van quedar en llibertat.
Nou robatoris
Els investigadors han entregat al jutjat un atestat que permet relacionar els detinguts amb més d’una desena de delictes, entre els quals hi ha robatoris interiors de vehicle, robatoris amb violència i intimidació, danys, delicte contra la seguretat del trànsit, robatoris i furts d’ús de vehicles i falsificacions documentals, atemptat contra agents de l’autoritat i pertinença a grup criminal. En total, van fer nou robatoris de càrregues de camions i van robar dos cotxes d'alta gamma, dos vehicles SUV que ja s’han pogut recuperar.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!