Encara que és extensament conegut que els radars no capten ni multen exactament als vehicles que condueixen per sobre de la velocitat màxima permesa, pocs conductors sabem el límit exacte en el qual la càmera dispara i enxampa in fraganti l'espavilat o despistat de torn que ha trepitjat massa fort l'accelerador. Ara, la Guàrdia Civil, en plena confusió per l'acabada d'implementar nova Llei de Trànsit, ha revelat el secret, revelant el marge d'error dels dispositius més temuts de la carretera.
La Guàrdia Civil revela a quina velocitat salten els radars
Segons han fet públic a través dels seus canals oficials, la Guàrdia Civil detalla que el límit depèn i varia de la velocitat establerta com a màxima en aquest tram, concretament quan es tracta d'una xifra menor o superior als 100 quilòmetres per hora. En cas de ser inferior als 100, el radar dispararà la càmera a 7 quilòmetres per hora més del permès, per la qual cosa en els trams de 50 saltaran als 57 quilòmetres per hora, en els de 80 a 87, i així successivament.
En zones on la velocitat màxima permesa sigui superior als 100 quilòmetres per hora -a Espanya el límit màxim permès és de 120 quilòmetres per hora-, caldrà sumar un 7%, o sigui que quan circulem a 128 quilòmetres per hora en trams de 100 rebrem la foto de torn i una carta amb males notícies a la bústia passats uns dies. A més, cal recordar que s'ha eliminat la norma que permetia superar en 20 km/h la velocitat màxima permesa per avançar en carreteres convencionals, per la qual cosa el marge s'ajustarà només al límit de la via, tal com marca la llei vigent des del passat 21 de març, coneguda com a nova Llei de Trànsit.
Nova Llei de Trànsit i noves armes contra els excessos de velocitat a Espanya
Els radars, d'altra banda, també han evolucionat i s'han desenvolupat mètodes més sofisticats per enxampar els conductors temeraris. L'últim que s'ha conegut és el radar portàtil anomenat Velolaser, que té una mida compacta, gairebé imperceptible a simple vista mentre conduïm, que es controla per wifi i permet veure una gran distància i ser molt precisos a l'hora de caçar els espavilats de torn.
A més, funcionen de dia i de nit, en qualsevol condició meteorològica, i sense cables -amb una autonomia de fins a cinc hores-, i es poden controlar amb wifi o dades a distància, fent-los especialment útils en zones urbanes, on es poden detectar infraccions entre els 15 i els 50 metres, arribant a dos carrils de la seva ubicació i amb un rang de detecció que oscil·la dels 30 als 250 quilòmetres per hora.
Malgrat la seva utilitat, el preu d'aquests radars Velolaser és de 14.400 euros, per la qual cosa la inversió de la DGT haurà de ser gegant i, de moment, no s'ha convertit en el mètode majoritari a les carreteres espanyoles. Igualment, els excessos de velocitat constitueixen una de les grans causes d'accidents mortals, per la qual cosa les autoritats lluiten per impedir aquest tipus d'infraccions i les seves conseqüències amb altres mesures com les brutals multes per portar detectors o inhibidors de radars.