La setmana passada els Mossos d'Esquadra van detenir un total de disset persones, totes de nacionalitat pakistanesa, investigades per formar part d'una xarxa que es dedicava a comprar els mòbils que els lladres robaven pel centre de la ciutat i en festivals de música i que acabaven en coves d'Alí Babà, al Raval, des d'on, tal com va avançar ElCaso.cat i avui els Mossos han explicat, els feien servir per cometre estafes i després per vendre'ls a altres delinqüents, que els exportaven cap al Marroc, si els podien desbloquejar, o fins a la Xina, on, per peces, tornaven a ser posats a la venda al mercat internacional. La metodologia de com ho feien, ja avançada per ElCaso.cat la setmana passada, permetia desbloquejar els terminals i aprofitar que molts dels usuaris tenen comptes corrents associats als mòbils per fer compres en locals també de persones pakistaneses per, no només guanyar diners amb l'aparell, sinó ampliar el benefici amb estafes.


A més, si s'aconseguia accedir al terminal, es podien fer noves estafes, fent servir els aparells com a passarel·la. En la investigació s'han detingut també, a Sabadell, tres persones, experts informàtics, que donaven suport a aquest entramat a l'hora de posar-se en contacte de manera fraudulenta amb les víctimes per aconseguir les credencials per accedir als mòbils. Els tres ciberdelinqüents, sumats als pakistanesos detinguts la setmana passada, eleven a vint els arrestats en aquesta operació dels Mossos contra la receptació dels mòbils robats a Barcelona, una investigació que ha liderat la Divisió d'Investigació Criminal (DIC) Barcelona, conjuntament amb la Unitat d’Investigació de la comissaria de Ciutat Vella i de l’Àrea Regional d’Investigació (ARI) de Barcelona, i que és la més important feta mai al nostre país contra aquestes xarxes internacionals que compren els mòbils robats.

Més de 1.000 mòbils recuperats

Ara, amb els recomptes fets, s'ha pogut saber que la investigació ha permès recuperar més de 1.000 mòbils valorats en més de 400.000 € al mercat il·lícit. També s’han intervingut 74 ordinadors, 32 tauletes, 15 datàfons i 43.000 € en efectiu. S'han fet onze escorcolls, set en domicilis i sis en botigues, tots situats al Raval de Barcelona, la zona zero. Tot i això, si bé el cop és important, sobretot per haver desmuntat la xarxa criminal que operava a la capital de Catalunya i que extreia del nostre país els mòbils robats, la quantitat de terminals intervinguts és petita. Segons les darreres dades oficials dels Mossos d'Esquadra, cada dia es roben a Catalunya 155 telèfons mòbils.

250725 AV CAS BALTIS   RECEPTACIO MOBILS BCN FOTO 2
Els Mossos han detingut una vintena de persones relacionades amb aquest entramat / CME

La investigació va iniciar-se, segons ha pogut saber ElCaso.cat, fruit de les denúncies que diverses persones han fet els darrers mesos arran de robatoris de mòbils. Molts cops la ubicació els portava fins als mateixos llocs, en pisos del Raval. Una de les víctimes ha explicat a aquest mitjà que el seu terminal li van robar al festival de música electrònica techno DURO, a Barcelona, i que quan els lladres el van activar, va veure que la posició era aquesta. L'Andrea estava al festival i algun desconegut li va obrir la bossa de mà entre tota la gentada. Tot i que ho va notar, es va girar, i darrere hi havia centenars de persones. Va trobar la funda del seu iPhone 15 Pro a alguns metres, però el mòbil ja havia volat. El mòbil es va encendre en un pis del carrer de Carretes, al Raval, i també a Mataró, explica. És un dels pisos que la setmana passada els Mossos van escorcollar després de la investigació, que ha durat diversos mesos.

La mateixa víctima explica a ElCaso.cat que els Mossos, en el moment de fer la denúncia, ja li van dir que era molt complicat trobar-lo. Tot i tenir la ubicació del mòbil, si bé això ha permès fer una investigació a llarg termini i acreditar al jutge que ha autoritzat les entrades judicials que els mòbils acaben allà, per un sol terminal els agents no poden accedir, amb la llei actual, a una propietat privada per recuperar el mòbil. L'Andrea no confiava a recuperar el mòbil, però els Mossos ja s'han posat en contacte amb ella, el tenen i li retornaran. Els investigadors sospiten que aquesta xarxa tenia una capacitat per moure centenars de telèfons sostrets al mes, cosa que haurà de determinar la investigació amb l’anàlisi de les targetes SIM intervingudes i que utilitzaven per accedir als terminals sostrets. Els delinqüents van intentar desenes d’estafes, acreditant-se fins al moment de l'explotació del cas, la setmana passada, un total de 25.500 €, sobretot en compres a botigues de compatriotes seus.

Robats per tot l'Estat

Dels pocs mòbils recuperats que s'han pogut identificar i retornar als seus usuaris, n'hi ha molts de robats a la zona de costa de Barcelona i en locals d'oci nocturn, terrasses i transport públic, però també de robats en altres punts del país i de la resta de l'Estat, alguns, fins i tot, a la Feria d'Abril, a Sevilla, o en festivals a Madrid. Barcelona, doncs, es confirma com el hub no només de robatoris, sinó també de compra del material robat per tot l'Estat i com a punt de sortida, després, dels terminals cap al Marroccom els ordinadors robats— o a la Xina. Per a retornar les desenes de mòbils que els Mossos han recuperat, està previst que durant les setmanes vinents es generi un apartat a la pàgina web dels Mossos que facilitarà al ciutadà la localització i identificació dels terminals, segons ha explicat el cap de la DIC de Barcelona, Lisard Hidalgo, en una roda de premsa aquest divendres. L'inspector també ha assegurat que Barcelona s'ha convertit en un "hub de la delinqüència" i que, amb el dispositiu Kanpai, els Mossos hi intenten fer-hi front.

250725 AV CAS BALTIS   RECEPTACIO MOBILS BCN FOTO 1
Els Mossos han recuperat un total de més de 1.000 mòbils de les coves del Raval / CME

La investigació dels Mossos, que segueix oberta i no descarta més detinguts, és un important cop a la xarxa de compra i venda, al mercat negre, de mòbils robats. Segons els Mossos, el cop de la setmana passada debilita la capacitat d'aquestes xarxes, si bé fonts policials accepten que el negoci és tan rendible que els mateixos detinguts, que tots menys quatre ja quedat ja en llibertat, tornaran a actuar, en diversos pisos i millorant, ara que han tingut accés a la causa, el seu modus operandi.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!