L'accident entre un helicòpter militar i un avió comercial ha commocionat els Estats Units. El vol 5342 d'American Eagle (la filial regional d'American Airlines) havia sortit de Wichita (Kansas) en una ruta interna que havia de finalitzar a Washington D.C. L'aeroport Ronald Reagan de la capital estatunidenca, on s'integren vols comercials i militars, ha suspès tot el trànsit aeri després de la col·lisió entre l'aeronau de passatgers i l'helicòpter Black Hawk aquest dimecres al voltant de les nou del vespre, hora local —tres de la matinada de dijous, hora catalana—. No hi ha supervivents al riu Potomac i, segons l'última actualització oferta en roda de premsa pel cap de Bombers i Serveis Mèdics d'Emergència de Washington, John A. Donnelly, s'han recuperat 28 cadàvers. Però, què ha fallat?
L'àudio dels controladors aeris amb l'helicòpter segons abans
En el moment de la col·lisió, a l'avió hi havia 60 passatgers i quatre membres de la tripulació, mentre que a l'helicòpter viatjaven tres soldats estatunidencs. Donnelly ha detallat que dels cossos trobats, ara per ara, 27 viatjaven al Bombardier CRJ700, mentre que l'altre anava al Black Hawk de l'Exèrcit de l'Aire dels Estats Units, que feia un vol d'entrenament. L'aeroport Ronald Reagan de Washington és força complicat, ja que inclou aeronaus militars i comercials en un espai reduït. Tot i que encara no s'han fet públiques, la NTSB (National Transportation Safety Board) ha obert una investigació —que es manté en secret en aquests moments— per aclarir les causes i circumstàncies de l'accident. Hi ha una cosa que sí que es coneix, però: els àudios dels controladors dels últims segons.
BREAKING NEWS:
— CALL TO ACTIVISM (@CalltoActivism) January 30, 2025
A passenger jet collided midair with a black hawk helicopter and crashed into the Potomac River in a mass casualty event in Washington DC.
Just last week, Trump FIRED the heads of the Transportation Security Administration (TSA) and the Coast Guard, and… pic.twitter.com/211yDQ0I9l
Els registres de vol, com es pot observar en qualsevol aplicació de trànsit aeri en línia, mostren que l'avió procedent de Wichita tenia previst aterrar cap a les nou del vespre i, de fet, la policia de Washington va rebre la trucada de l'incident a les 20.53 hores, alertant d'un "accident aeri sobre el riu Potomac", on es van precipitar tant l'avió com l'helicòpter. Les causes eren desconegudes, però l'àudio publicat per LiveATC.net de la torre de control de l'aeroport revela com els controladors aeris indiquen a l'helicòpter militar que passi per darrere de l'avió de passatgers.
"PAT-25, tenen a la vista el CRJ?", alerta el controlador aeri, que poc després remarca: PAT-25, passi per darrere del CRJ". Aquestes van ser les indicacions, a les quals un soldat aeri estatunidenc va respondre segons abans de la col·lisió: "PAT-25 té avió a la vista, sol·liciti separació visual". Tretze segons després, les dues aeronaus van xocar i es van fondre en una bola de foc que va caure al riu Potomac. No se sap, però, si el pilot de l'helicòpter va confondre un avió amb l'altre —atesa la gran afluència d'aterratges i enlairaments de l'aeroport Ronald Reagan— o si va ser el de l'aeronau comercial. Això és el que vol aclarir la investigació de la NTSB, tot i que encara queden molts dubtes.
Diferència de versions i sense dades públiques de la investigació
A la roda de premsa oferta a primera hora del matí a Washington D.C., el secretari de Transport, Sean Duffy, ha assegurat que "la d'ahir va ser una nit clara, l'helicòpter volava seguint el patró habitual. Si vius a l'àrea de DC, veus helicòpters riu amunt i riu avall". Cosa que es contraposa a la visió del CEO d'American Airlines, Robert Isom, que ha culpat indirectament l'Exèrcit de l'Aire dels Estats Units: "No sabem per què l'aeronau militar es va interposar en la trajectòria de l'avió PSA". La investigació n'haurà de determinar les causes, però, en un primer moment, sembla que tot plegat pot ser culpa d'un error humà, en què cap dels dos pilots no va veure l'altre o no va entendre de què alertaven els controladors aeris. Ara només queda esperar, mentre continua el rescat durant les pròximes hores i la recerca de cadàvers.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!