Més enllà de les ciberestafes per internet, els fraus de proximitat també estan a l'alça. Entre aquest, un dels més estesos és el de fer-se passar per funcionaris d'un ajuntament per estafar els veïns o els comerciants de la població. A Blanes, els Mossos han pogut detenir dos homes de 24 i 42 anys que es dedicaven a actuar d'aquesta manera. Així, a principis de març, van arribar a estafar fins a tres comerços, embutxacant-se més de 1.700 euros, i ho van intentar amb tres més, però no van tenir èxit perquè els comerciants en van malfiar.
Un problema amb la taxa d'escombraries, l'argument de l'estafa
Els estafadors trucaven per telèfon als comerciants d'aquest municipi de la Selva identificant-se com a funcionaris de l'Ajuntament, concretament del servei de Tresoreria, i els reclamava un pagament en concepte de taxa d’escombraries. Segons explicaven, s'havia retornat el rebut i, en cas de no tornar-lo a abonar de forma ràpida, se'ls aplicaria un recàrrec. Per donar veracitat a la reclamació, els delinqüents feien seguit tot un llenguatge administratiu i legal ple de tecnicisme que la víctima no entenia, però li donava credibilitat. Tot seguit, demanaven que el pagament fos a través de transferència o Bizum, tot i que també havien arribat a demanar les dades de les targetes de crèdit. D'aquesta forma, un comerciant els va entregar 1.150 euros, mentre que dos més van pagar 300 euros cadascú.
La Unitat d'Investigació de la comissaria de Blanes es va fer càrrec del cas en rebre les corresponents denúncies i, després de diverses indagacions, van poder identificar els dos estafadors, que van ser detinguts a la ciutat de Mataró la tarda del passat 2 de juny. Els dos homes, de 24 i 42 anys, un espanyol i l'altre marroquí, un amb un antecedent i l'altre amb més d'una trentena, estan acusats dels delictes d’estafa i usurpació de funcions públiques. Se sospita que, a més de Blanes, també podrien estar darrere d'altres estafes semblants en què s'han suplantat ajuntaments per tot Catalunya. De moment, la investigació es manté oberta i no es descarta que encara hi pugui haver més detencions.
