Des de l'any 2019 és delicte marxar del lloc d'un accident de trànsit si aquest ha causat un mort o un ferit greu. I, tot i que sembli estrany, passa més sovint del que imaginem. És per això que els Mossos d'Esquadra de la Divisió de Trànsit tenen un grup especial dedicat a investigar aquests delictes i localitzar els conductors que, després de provocar un accident, l'abandonen. Respondre de possibles responsabilitats per l'accident obliga qui l'ha protagonitzat a restar al lloc dels fets fins a l'arribada de la policia i els serveis mèdics, però no sempre tothom es queda. No haver de ser en aquell lloc en aquell moment, tenir por de donar positiu a la prova d'alcohol o drogues o témer les conseqüències de l'accident són alguns motius que fan que alguns conductors abandonin la carretera i intentin escapar del lloc de l'accident, alguns cops fins i tot sense avisar del sinistre –incorrent, també, en un altre delicte, que seria l'omissió del deure de socors–, però sempre es cometen errors.

Són els especialistes del Grup de Recerca de Documents (GRD) dels Mossos d'Esquadra els qui s'encarreguen de reconstruir els accidents per recompondre totes les peces del trencaclosques que és un sinistre de trànsit, identificar el vehicle implicat que s'ha escapat i localitzar, i detenir, el conductor que s'ha esfumat. Aquesta investigació, que necessita molta celeritat i s'ha de fer poques hores després de l'accident, és clau per seguir amb tot el procediment d'aquests accidents greus, amb víctimes mortals o ferits de consideració. Tots els detalls que es poden recollir de la zona de l'accident poden ser necessaris per fer moure la moviola enrere i fer una autòpsia de l'accident. Les peces dels vehicles que apareixen a la carretera, les càmeres de seguretat, possibles testimonis i altres secrets que ens expliquen els especialistes del GRD de la regió metropolitana Nord a ElCaso.cat en aquest reportatge serveixen per identificar els conductors que es poden enfrontar a una pena de presó de sis mesos a quatre anys.

Un retrovisor i una trucada al 112, claus per identificar el conductor

Un cas real explicat per primer cop. El 7 de desembre de 2020, a primera hora de la nit, es va descobrir el cadàver d'un home al punt quilomètric 677,4 de la Nacional II entre Palafolls i Tordera, a la comarca del Maresme. Estava al voral, tenia un cop al cap, i estava mort. L'avís s'havia rebut al 112 per diverses trucades de diferents persones que havien vist el cos de l'home. Els agents dels Mossos de Trànsit van anar fins al punt i van confirmar la informació que havia entrat pel telèfon d'emergències, però faltava una part. Cap cotxe dels que s'havien aturat al lloc de l'accident era el que havia impactat contra l'home. Calia activar aquest grup especial d'investigadors i preservar l'escenari de l'accident. Tots els detalls, frenades, restes de cotxe... tot podia ser clau per aclarir què havia passat.

El caporal Chus al capdavant d'aquest grup, un dels investigadors amb més experiència en aquest tipus d'accidents amb vehicle escapolit, es va acostar fins al lloc del sinistre. La peça d'un retrovisor que va trobar a terra al lloc de l'accident ja li va permetre, allà mateix, saber que el vehicle implicat era una furgoneta. Encara n'hi havia milers i seguia sent buscar una agulla en un paller, però la reducció de focus permet als investigadors buscar noves peces d'aquest trencaclosques amb una idea de quin vehicle busquen. Van demanar revisar les càmeres de seguretat de la zona, però sense sort. L'home mort, quan va poder ser identificat, es va saber que havia estat detingut feia poca estona, i que quan faltaven pocs minuts per a les nou del vespre, havia estat deixat en llibertat de la comissaria. L'avís era d'abans de les onze de la nit. Una nova peça. L'accident es va registrar entre l'hora que va sortir de la comissaria i l'hora que els testimonis van trucar al 112.

Els investigadors sabien quin vehicle buscaven i l'hora de l'accident. I aquí entra l'experiència dels investigadors. El caporal explica a ElCaso.cat que sempre, sempre, revisen les trucades al 112. És habitual que les persones que provoquen l'accident, tot i que no es volen quedar al lloc dels fets, per les raons que siguin, sí que tenen la necessitat d'avisar per intentar ajudar la víctima. Els investigadors dels Mossos sempre revisen aquestes trucades i lliguen les dades amb la informació que es té dels ciutadans que donen l'avís. En aquest cas, no va ser necessari mirar-ne massa. El primer que va trucar tenia al seu nom una furgoneta blanca, Renault Transit, el mateix vehicle que el caporal havia identificat del retrovisor trobat al lloc dels fets. Sorprèn? No als investigadors. Somriu sorneguer el caporal. "És més habitual del que sembla", apunta.

I ara què? Calia lligar-ho tot. El caporal no ho amaga. Si bé no en tenia dubtes, encara no en tenia cap prova. Però no treballen amb delinqüents –tot i que fugir del lloc d'un accident és un delicte greu–, qui ho fa, normalment, són persones que, superades per la por de les conseqüències o per evitar haver de donar explicacions, trien la pitjor opció possible i marxen del lloc dels fets, però no son -eren- delinqüents. El cap del GRD va trucar a l'home que havia estat el primer a trucar al 112 i que tenia una furgoneta exacta que la que havia provocat l'accident. "Hola, truco dels Mossos d'Esquadra". El caporal li va preguntar si havia estat ell. Va dir que no, però només per com va contestar ja es va mirar amb el seu company i va dir-li amb gestos que el tenien. El caporal li va dir que sabia que havia estat ell, va llençar un farol, reconeix, però va recollir la mà sencera. El conductor es va ensorrar i ho va confirmar.

En poca estona, el caporal i el seu company es van presentar en un magatzem on van trobar el conductor i la furgoneta. No havia tingut temps de reparar l'impacte, a la part davantera, ni de substituir el retrovisor fet malbé en l'accident. El vidre tenia la marca del cap de l'home mort. Tot quadrava. Va acceptar els fets i va ser detingut. Davant del jutge, va acceptar haver estat implicat en l'accident i, en poques setmanes, el cas arribarà a judici. En aquell moment, va explicar que no havia de ser en aquell lloc en aquell moment; haver-se aturat li hauria comportat problemes a casa si havia d'explicar a la seva parella què feia allà i no estava treballant, i va optar per escapar, però va cometre diversos errors –a part de marxar. Si s'hagués quedat, però, no hauria tingut tants problemes com ara. L'home que havia mort, que havia estat detingut feia poca estona per haver insultat agents de policia, va travessar la via per una zona sense visibilitat i ja de nit; l'acusat d'haver abandonat el lloc de l'accident no va tenir cap responsabilitat en el sinistre mortal, però ara haurà de pagar per haver marxat.

Tots els conductors poden ser identificats

Gairebé el 100% dels accidents greus amb víctimes mortals o ferits de consideració que investiguen els agents del GRD per l'abandonament del lloc dels fets per part dels conductors que provoquen el sinistre es resolen identificant i entregant al jutge l'acusat. Els que han acabat amb accident mortal, tots. Es tracta d'un delicte que només pot cometre el conductor que és responsable de l'accident, i és delicte igualment si escapes amb el mateix cotxe, a peu o demanes a algú que t'allunyi del lloc de l'accident –el conductor que t'ajuda a escapar podria arribar a ser considerat cooperador, també, en el delicte. Alguns casos són més complicats, però n'hi ha pocs que es resisteixin a aquests investigadors que semblen enciclopèdies de vehicles. Amb una peça de menys de 2 centímetres quadrats podrien arribar a saber de quin cotxe és. Una informació que forma part d'un cub de Rubik que, amb la seva resolució, permet identificar –i detenir– el conductor en un accident. El caporal es prepara per jubilar-se després d'anys de servei. Agents més joves han entrat al grup i tenen alguns mesos per amarar-se d'aquesta expertesa que, amb una tranquil·litat i una seguretat de ferro, narra. Algun cas que et desperti a la nit, que no hagis pogut resoldre? El caporal, sense perdre el mateix somriure sorneguer d'abans, mou el cap de costat a costat evidenciant el "no".

Més tasques del GRD dels Mossos d'Esquadra

El Grup de Recerca de Documents (GRD) de l'Àrea Regional de Trànsit dels Mossos d'Esquadra de la regió Metropolitana Nord, com la resta de GRD d'arreu del país, té l'encàrrec de fer aquestes investigacions com la de Tordera-Palafolls de 2020, però també s'encarreguen de la detecció de documentació falsa, sigui de conductors –permisos de conduir estrangers, per exemple– i dels vehicles –permisos de circulació, ITV, etc. Fa pocs dies van poder identificar un conductor a Sabadell que va tenir un accident amb un motorista i el va deixar ferit greu. Un tros de retrovisor va ser clau per localitzar el conductor, que va acceptar els fets, i poder-lo detenir.

L'actual cap del GRD de la regió Metropolitana Nord, també fa poques setmanes, va poder identificar un grup de vuit vehicles que havien participat en una celebració d'una boda musulmana fent conducció temerària per la C-32, a l'altura de Mataró. Després d'hores i hores visionant les imatges d'uns vídeos publicats a les xarxes socials van permetre identificar vuit conductors que, suposadament, havien participat en aquest perillós acte. El GRD també té en marxa una investigació per trobar un motorista que va participar en una baralla amb un conductor que, després de caure a terra, va acabar morint a l'hospital, tal com va avançar ElCaso.cat. El dissabte 14 de setembre, entre les set de la tarda i les set i vint, una discussió de trànsit a l'avinguda del Vallès, a Terrassa, va deixar un home ferit greu. Els Mossos del GRD el busquen per aclarir els fets.