L'onada de fred que ha arribat just després de la borrasca Filomena ha deixat el país amb temperatures sota zero i alertes per plaques de gel. 

Congelar el gasoil del cotxe

Un dels principals perills que suposa el fred per a la conducció, a part de la possibilitat d'accidents per la formació de plaques de gel, és que els líquids del vehicle es congelin.

I això és més fàcil del que sembla. Tot i que els propietaris dels cotxes de gasolina no han de patir -la gasolina té el punt de congelació als 107 graus sota zero-, els motors de gasoil sí que tenen un alt risc d'espatllar-se.

Aquest combustible es congela en arribar a temperatures d'entre -10 °C i -15 °C com les que aquests dies tenim a Catalunya. No es tracta directament de congelació: les partícules del dièsel es condensen i impedeixen la circulació del líquid cap al motor. D'això se'n diu punt d'obstrucció en fred.

Les baixes temperatures poden espatllar els cotxes

Segons la normativa espanyola, el punt de cristal·lització del dièsel per a la seva venda ha d'estar entre els -20 °C i els -30 °C, i el de congelació en un mínim de -34 °C.

Diesel / Pixabay

La gasolina es congela a temperatures de -100 °C, però el dièsel pot cristal·litzar amb -15 °C / Pixabay

Per saber si el combustible del nostre vehicle s'ha congelat, haurem d'observar si el motor s'atura poc després d'engegar-lo.

Això, juntament amb un càlcul de temperatures ens podrà donar pistes sobre l'estat del cotxe. 

Si confirmem que el motor s'ha obstruït, una visita al mecànic solucionarà el problema. També podem esperar que les temperatures pugin i el líquid torni al seu estat natural.

Des d'iglús a Lleida per refugiar-se del fred fins a cotxes sepultats per la neu: el temporal afecta la vida quotidiana, de fet més del que s'esperava.

Ara només es poden prevenir les situacions de perill i esperar que la situació meteorològica s'estabilitzi.