El 3 de novembre de 2020 el Piper Seneca amb matrícula EC-HCA va volar de Reus a Eivissa al matí amb quatre persones. A la tarda, després d'un dinar a l'illa, i de deixar a terra dos dels passatgers que havien fet el vol d'anada, dos joves pilots van iniciar el retorn cap a Reus.

Van sortir de l'aeroport d'Eivissa a les 17.14 i al voltant de les 17.50 l'avió va perdre el control i va acabar impactant a l'aigua. Els dos ocupants, dos pilots amb experiència, van morir a l'acte. Després de diversos dies, es va poder recuperar l'aparell, a 113 metres sota l'aigua.

Avioneta Tarragona

Agents de la Guàrdia Civil analitzant l'aparell, quan va poder ser recuperat i tornat a terra, al Port de Tarragona / ElCaso.cat

Mesos d'investigació per aclarir l'accident de l'avió en el vol Eivissa-Reus

Ara, després de diversos mesos d'investigacions, la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil ha tancat el seu informe sobre l'accident i ha posat en relleu que l'accident mortal d'aquest Piper Seneca va ser causat per un error per no haver seguit les normes de vol visual nocturn.

Segons consta en l'informe de l'organisme que penja del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, a aquest factor va provocar la desorientació espacial del pilot quan es va fer de nit i això, segons sembla, li va fer perdre el control. En aquell moment estava al comandament de l'avió era l'agent dels Mossos d'Esquadra de Cambrils de 36 anys, David García. També anava a l'aparell, i també va morir, Marc Francesch, un conegut empresari del sector del càmping a la Costa Daurada i president de Junts a Torredembarra.

JetPhotos EC HCA - David i Marc

Els dos joves pilots de Tarragona, morts en l'accident de l'avioneta arribant a Reus / ElCaso.cat

No es van seguir les normes de vol nocturn, segons Aviació Civil

L'informe de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil també assegura que, en l'accident, hi va contribuir, "com a factor important" en el sinistre, "la planificació de vol efectuada, sigui per omissió o errònia valoració de les condicions meteorològiques existents" del vol entre Eivissa i Reus. La planificació va ser "errònia o omesa" i no va tenir en compte els condicionants de vol visual i nocturn que s'havien previst –i per als quals el pilot estava habilitat, segons reconeix.

La previsió meteorològica prèvia al vol descrivia contingències que es van acabar donant durant el vol, tal com consta a l'informe. Les comunicacions del pilot amb els serveis de control aeri van confirmar la presència de núvols i les condicions van empitjorar a mesura que avançava el trajecte, tot i això, van voler seguir amb el viatge direcció a Reus. El Piper Seneca amb matrícula EC-HCA mai va arribar a tocar terra al Baix Camp.

En els últims minuts de vol, segons constata Aviació Civil, la trajectòria de l'avioneta va ser "erràtica". Va fer una trajectòria de descens "amb un gran viratge en espiral i alta velocitat vertical". Hauria impactat contra la superfície del mar –unes 30 milles nàutiques al sud del delta de l'Ebre- en sentit invertit, situació coincident amb els danys que presentava l'aeronau, segons es detalla a l'informe pericial.

Els dos cossos, sota l'aigua després de l'accident

L'11 de novembre uns pescadors van trobar en aigües de Castelló el cos de Marc Francesch. El cos de Garcia i les restes de l'aparell van ser recuperats el 24 de novembre després que un operatiu de Salvament Marítim i la Guàrdia Civil els reflotés del fons del mar, a 113 metres de profunditat.