La Guàrdia Civil ha desmantellat un grup criminal que s'havia embutxacat més de 200.000 euros amb estafes en la suposada venda de vehicles importats principalment d'Alemanya i Bèlgica. En l'operatiu s'han detingut tres membres de l'organització, un a Tarragona i dos en diferents localitats d'Alacant, mentre que també s'està investigant una veïna del Vendrell, al Baix Penedès. S'estima que, com a mínim, hi haurà una desena de víctimes per tot l'Estat espanyol, tot i que no es descarta que encara en puguin aparèixer de noves.

Pagaven una reserva pels cotxes, però mai arribaven

La investigació que ha permès la desarticulació de la banda, duta a terme per l'Àrea d'Investigació de Santa Pola (Alacant) i de la Unitat Orgànica de la Policia Judicial de Madrid (EDITE), es va iniciar el passat setembre de 2024 després que diverses víctimes denunciessin que havien estat estafades amb la compravenda de cotxes. En tots els casos, darrere hi havia una empresa que operava a través de dues pàgines web pròpies i plataformes de compravenda en Internet.

Els delinqüents feien servir el mateix modus operandi en tots els casos. Captaven l'interès de possibles compradors, els feien firmar un contracte i demanaven el pagament d'una quantitat de diners com a reserva. Per fer-ho creïble i guanyar-se la seva confiança, el suposat gerent de l'empresa enviava als clients vídeos ensenyant els vehicles des de l'estranger. Es tractava de vehicles d'alta gamma de marques com Audi o BMW. No obstant això, al·legaven que hi havia hagut problemes logístics per demanar més diners, malgrat que el cotxe no s'arribava a entregar mai. 

Les diverses indagacions fetes pels investigadors va permetre descobrir que les adreces que apareixien als contractes firmats eren falses i que en realitat corresponien a domicilis de Santa Pola o Elx en el qual no es duien a terme cap activitat comercial. Així, es va poder arribar a determinar que els estafadors havien aconseguit amb aquest mètode obtenir més de 200.000 euros de forma il·lícita i que hi hauria, com a mínim, una desena de víctimes per tot l'Estat espanyol. 

Tres detinguts i una dona investigada

Amb tots els indicis recollits, el passat 11 de març es va dur a terme l'explotació de l'operatiu amb la detenció d'un home de 39 anys a Tarragona, la d'un home de 27 anys a Aspa (Alacant) i la d'una dona de 37 anys a Torrellano, una pedania d'Elx (Alacant). A més, també s'ha investigat una dona de 30 anys del Vendrell. En el dispositiu també es van dur a terme un registre judicial al Papiolet (Baix Penedès) i dues inspeccions en tallers mecànics d'Elx. Es van poder intervenir tres vehicles a Tarragona, tres més a Alacant i un a Pontevedra.

Els tres detinguts, sense antecedents policials fins al dia d'avui, estan acusats de ser els presumptes autors dels delictes d'estafa, falsedat documental, blanqueig de capitals i associació il·lícita. Tots ells, després de ser entregats al jutge, han estat deixats en llibertat amb mesures cautelars. Per la seva banda, les víctimes han decidit crear a les xarxes socials una plataforma ciutadana d'afectats per alertar d'aquesta estafa i de la manera d'actuar de l'empresa. Mentrestant, la Guàrdia Civil manté la investigació oberta davant la possibilitat que apareguin noves víctimes o nous vehicles implicats en la trama.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!