Els treballadors i responsables de la Direcció General de Trànsit (DGT) treballen diàriament per millorar les condicions i normes dels carrers i carreteres espanyoles. És per això que hi ha noves mesures que s'incorporen al reglament, per adaptar-se a les noves condicions i tecnologies que s'han incorporat als vehicles.

De fet, és molt normal que hi hagi normes relacionades i aplicades perquè els fabricants de cotxes i motos compleixin certs requisits de seguretat. Un exemple d'això és la implementació del sistema ISA, que serà obligatori als cotxes en uns anys. Aquest nou conjunt de càmeres substituirà gradualment als retrovisors tradicionals.

També hi ha moltes actualitzacions del reglament que abans no estaven previstes. Un exemple d'això és la sanció que incorpora la nova llei de trànsit que multarà els conductors que utilitzin el navegador tàctil mentre circulen. El telèfon mòbil tampoc no es pot utilitzar mentre es condueix, anteriorment la multa era de 200 euros i tres punts del carnet, encara que amb la nova actualització la penalització de punts passa a ser de sis.

El nou dispositiu que pot salvar moltes vides

El Reglament del Parlament Europeu sobre les noves normes de conducció ha aprovat la implementació un alcoholímetre antiarrencada. Els vehicles que es fabriquin a partir del 6 de juliol de 2024 a Europa hauran d'incorporar aquest dispositiu que, sens dubte, salvarà moltes vides.

Aquest aparell no deixarà els conductors engegar el motor del seu vehicle fins que no se sotmetin a una prova d'alcoholèmia. En el cas que superi els límits el motor no s'encendrà i el cotxe quedarà bloquejat. Gràcies a aquest sistema es podrà evitar que molts usuaris utilitzin el seu cotxe sota els efectes de l'alcohol, el que és summament perillós i augmenta notablement les possibilitats de tenir un accident.

Alcoholimetro pixabay

Alcoholímetre / Pixabay

L'alcoholímetre antiarrencada serà incorporat a turismes, autobusos i camions. De moment, les motocicletes no l'incorporaran. Encara que no es descarten canvis en un futur. Les autoritats continuen treballant perquè les carreteres i carrers siguin cada vegada més segurs per als conductors, els seus acompanyants i els vianants.

Aquest nou reglament també incorpora l'obligatorietat d'instal·lar una caixa negra, molt similar a la dels avions. Per conèixer més dades sobre el vehicle i el conductor en el cas que hi hagi un accident.

Es tracta d'una mesura que ja s'està practicant parcialment en alguns països de la Unió Europea. A Itàlia i França si una persona supera el límit d'alcohol permès haurà d'instal·lar un alcoholímetre antiarrencada en el futur per evitar reincidir.

Els perills de conduir sota els efectes de l'alcohol

El comunicat emès pel Consell Europeu de Seguretat el 2018 afirma que s'haurien pogut evitar prop de 5.000 víctimes mortals en el cas que els conductors implicats en els accidents haguessin anat sobris. És un problema greu i hi ha diverses persones que no semblen ser conscients d'això i posen la seva vida, i la dels altres, en perill.

Cal recordar que la normativa a Espanya permet fins a 025 mg d'alcohol en les proves d'aire aspirat. En el que a grams per litre de sang es refereix la quantitat estipulada com llimi't és de 0,50.