En els últims temps, les estafes a través de missatges SMS o de correus electrònics fent-se passar per entitats bancàries han augmentat de manera considerable. Per aquest motiu, des de la Policia Nacional han mostrat la seva preocupació i han difós una sèrie de consells perquè els ciutadans no caiguin en aquest tipus de fraus en què els delinqüents suplanten la identitat de les empreses per intentar aconseguir els diners o les dades personals de les víctimes.

En la majoria de casos, el modus operandi és molt similar. La víctima rep un SMS o un correu electrònic alertant-lo d’alguna incidència amb el seu compte bancari. L’estafador explica a la víctima el que ha de fer per solucionar aquells problemes i li fa clicar en un enllaç fraudulent, on ha de dipositar les seves dades personals i les seves contrasenyes bancàries. En el cas dels SMS, en una pràctica coneguda com a ‘Spoofing’, la incidència acostuma a ser un accés no autoritzat al compte en línia des d’un nou dispositiu pel qual es demana verificar la identitat.

També existeixen estafes similars que es fan a través d’una trucada telefònica. En aquests casos, suplanten el número d’una altra persona o empresa falsificant el número que apareix a la pantalla del receptor i fent que aparegui el de l’entitat corresponent. Així, les víctimes veuen que el telèfon és el correcte i no tenen cap desconfiança. En aquestes trucades, es demanen els codis de verificació de les transferències que es faran, fent-los creure que en realitat serveixen per bloquejar altres transferències o un dispositiu que es vol connectar de manera irregular.

La Policia Nacional demana precaució i dona consells per no ser víctimes d’estafa

Per a no caure en aquestes estafes, la Policia Nacional ha difós alguns consells a seguir com comprovar la direcció dels correus electrònics abans d’obrir-los i comprovar que sigui el legítim. En cas de dubte, val més consultar abans amb l’entitat bancària de referència. Tampoc s’han d’obrir arxius adjunts de correus brossa o d’origen desconegut, així com tenir instal·lat un antivirus a l’ordinador i la resta de dispositius. Per últim, és recomanable no entrar a les aplicacions del banc fent servir una xarxa wifi pública, ni facilitar les credencials d’accés en trucades o SMS rebuts.