Des de la Direcció General de Trànsit (DGT) treballen diàriament per millorar les condicions de seguretat i comoditat dels conductors, els seus acompanyants i els vianants dels carrers i carreteres. És per això que estan constantment avaluant les normes que hi ha i pensant com poden millorar-les per aconseguir un entorn més segur.

Moltes vegades les normes d'aquest tipus d'organitzacions han hagut d'adaptar-se als nous avenços tecnològics que ha presentat la indústria del transport. Un exemple d'això és la legislació relacionada amb els patinets elèctrics, que fa un parell d'anys que són molt utilitzats per moltes persones a les grans ciutats per recórrer distàncies curtes ràpidament sense contaminar.

L'objectiu és que els nous aparells facin més senzilla i segura la conducció i que no siguin perjudicials i causin més sinistres. De fet, la DGT canviarà el seu reglament per sancionar amb més duresa els conductors que utilitzin el telèfon mòbil mentre circulen, volen eliminar les distraccions per evitar que augmentin els accidents que es produeixen per aquest tipus d'accions.

Un canvi molt polèmic

Entren en vigor les noves normes que actualitzaran el reglament per la nova Llei de Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària. Hi ha diverses novetats i l'objectiu és el de reduir el nombre d'accidents. Convé estar molt atent als canvis per no cometre cap falta sense adonar-nos-en, la qual cosa podria suposar una important sanció de punts, econòmica i fins i tot implicar antecedents policials en els casos més greus.

Un dels principals canvis en la normativa és l'eliminació del marge que hi havia de 20 km/h addicionals durant els avançaments en carreteres convencionals. Es tracta d'una mesura que ha estat molt protestada per diversos conductors a través de les xarxes socials, ja que consideren que s'havia de mantenir per agilitar els trajectes. És per això que la DGT ha decidit incloure-la durant un any i avaluar el seu impacte.

Control / Europa Press

Pere Navarro, president de la DGT, va parlar sobre aquest fet, encara que va assenyalar que l'excés de velocitat també és una de les principals causes d'accidents mortals a Espanya: "Som conscients que hi ha un gran debat obert sobre els 20 km/h; les dades ens donaran la resposta", va comentar Navarro. Les dades que té la Direcció General de Trànsit ajuden a comprendre el motiu d'aquest canvi, a Espanya moren 239 persones anualment per xocs frontals.

Les noves normes de la DGT

Encara que les noves normes no contemplen cap canvi en la quantitat de diners que s'han de pagar en cas de multa, sí que hi ha hagut canvis en les sancions de punts del carnet de conduir. L'objectiu és el de castigar amb més duresa les accions que puguin ser perilloses per a la resta de conductors. La mala utilització d'elements de seguretat com cinturons o cadires especials i utilitzar el panell tàctil o el mòbil mentre se circula significaran una pèrdua de punts més important.

També es castigarà amb la pèrdua de sis punts el mal avançament d'un ciclista, els menors d'edat que condueixin no podran consumir res d'alcohol, el seu límit estarà en 0,0. Llançar objectes a la calçada també serà castigat amb més duresa, passant la sanció a ser de sis punts, dos més que el que dictava la normativa anterior. També serà més gran la penalització per portar un sistema de detecció de radars al cotxe.

Les novetats més destacades en arribar per controlar d'una manera més eficient els patinets elèctrics. La seva sobtada aparició va ser un maldecap per a la DGT, ja que no estava molt clar si havien d'actuar com a bicicletes o com a motocicletes. De fet, moltes persones es queixaven que els seus conductors no seguien unes normes que, realment, no eren massa clares. Ara, els usuaris de patents elèctrics hauran de portar casc obligatòriament.