Els estafadors que desenvolupen estratègies per enganyar les seves víctimes potencials treballen diàriament per planificar-les amb tota mena de detalls per intentar que siguin creïbles i que, per tant, moltes més persones caiguin en elles.

Les estafes a través d'internet són realment freqüents actualment, abans se solien fer a través de cartes o fins i tot presencialment. Malgrat això, encara hi ha un mitjà que molts criminals utilitzen per enganyar les seves víctimes, les trucades.

L'objectiu d'aquests criminals és el d'aconseguir enganyar les persones, per a això se solen fer passar per empreses o persones de confiança, perquè la víctima no sospiti i compleixi les condicions i directrius que els estafadors li transmeten.

Abans, l'objectiu d'aquests estafadors era el d'aconseguir els diners de les altres persones a través dels seus trucs i enganys. Malgrat això, ara també estan interessats a robar les dades personals per poder vendre-les a altres entitats o fins i tot suplantar la nostra identitat i cometre delictes utilitzant el nostre nom, la qual cosa pot implicar molts problemes legals per a nosaltres.

L'estafa de la doble trucada

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha alertat els seus subscriptors i seguidors a les xarxes socials sobre aquest nou perill que pot ser molt perjudicial per a les seves víctimes, ja que cedirien les seves dades personals i podrien tenir molts problemes en el futur.

El mètode que utilitzen els criminals en aquesta estafa és una mica complex. Truquen a la víctima i li diuen que són treballadors d'alguna empresa que ofereixi serveis que tots podem tenir a casa com a internet, aigua, gas o llum. Tindran sort si la persona a la qual contacten és clienta de l'entitat de la qual diuen que truquen.

Trucada|Crida de telèfon / PxFuel
Trucada de telèfon / PxFuel

Després, diran que faran un augment molt gran a la següent factura per intentar intimidar i espantar la víctima. Després d'això, penjaran el telèfon i deixaran passar alguns minuts fins a tornar a trucar per continuar amb aquesta estafa.

En la següent trucada diran que són representants d'una altra companyia diferent a la que, presumptament, ens ha contactat anteriorment. Diran que són conscients de la pujada de preu i que ells milloren les condicions, així que demanaran les dades personals a la víctima per a, suposadament, inscriure-la en la nova entitat per estalviar.

Què he de fer?

En el cas en el qual ens truquin per dir-nos això, no haurem de creure mai el que ens diguin. Per llei, ens han d'avisar amb 30 dies d'antelació i a través de correu postal i/o electrònic sobre qualsevol canvi en el preu de les nostres factures. Mai no serà a través d'una trucada convencional.

En el cas en el qual algú intenti enganyar-nos amb aquesta estafa hauríem d'apuntar el número de telèfon amb què ens està trucant, també recordar tots els detalls rellevants com la veu o l'entitat de la qual diu que truca. Òbviament, hem de negar-nos a seguir les seves directrius i denunciar-ho davant de la policia aportant la quantitat més gran de dades de què disposem.