El telèfon mòbil és una eina vital que cada dia guanya més importància en les labors de la vida quotidiana. Els smartphones tenen diverses funcions que ens permeten fer moltes coses amb ells, fer-los servir com a GPS, pagar amb ells les nostres compres, poden funcionar també com a dispositius d'emmagatzematge d'informació i són una eina comunicativa sense pràcticament límits.

De fet, durant aquests dies en què la pandèmia ha esdevingut part de la nostra vida quotidiana ha estat clau. Es pot demanar cita per vacunar-se a través d'ell, també usant el mòbil podrem mostrar el passaport covid que fins fa uns dies era clau per entrar a un restaurant.

Moltes persones opten per invertir grans quantitats de diners en un telèfon mòbil d'alta gamma. És un aparell que ens acompanya una mitjana de dos anys i té una multitud de funcions enorme per a una infinitat de tasques.

El perill al qual s'enfronten els usuaris d'Android

Android és el sistema operatiu més utilitzat pels telèfons mòbils a tot el món. De fet, segons les dades de Yi Min Shum, al món hi ha un total de 5.190 milions de dispositius dels quals el 74% fan servir Android i únicament el 25% funciona amb iOS.

L'estafa cibernètica Dark Herring ha afectat prop de 105 milions de dispositius Android a tot el món. Totes aquestes persones van decidir instal·lar als seus telèfons mòbils aplicacions malicioses que han cobrat una quantitat de 15 dòlars extra en funció de serveis prèmium falsos.

Android Pixabay 2

Logo d'Android / Pixabay

L'entitat que ha aconseguit desmantellar aquesta trama ha estat Zimperium. Els encarregats de crear aquest tipus d'apps feien aplicacions plenament funcionals, però afegien un cost extra de 15 dòlars en funció d'una versió prèmium que no era real i era cobrada a les víctimes en la factura amb la seva empresa de telefonia.

Aquesta estafa ha afectat uns 105 milions d'usuaris de telèfons que usen Android com a sistema operatiu. S'han registrat casos a 70 països diferents i els territoris on hi ha més persones que han patit aquesta estafa mensual són Bulgària, Grècia, Estònia, Letònia, Lituània, Noruega, Suècia i Finlàndia.

Les dades de la investigació

Les categories en què estaven catalogades aquestes aplicacions a la Play Store de Google són 'Entreteniment' (38,9%), 'Eines' (8,3%), 'Fotografia' (8,3%), 'Curses' (7,7%) i 'Productivitat' (7%). Google ha decidit retirar-les de la botiga d'aplicacions per evitar més problemes. Tot i això, encara és possible descarregar-ne algunes de manera externa o mitjançant fitxers APK.

Moltes de les víctimes van estar perdent una quantitat d'uns 15 dòlars mensuals sense adonar-se'n fins que no van mirar amb atenció la factura de la seva companyia telefònica en què hi havia un extra en funció d'aplicacions prèmium.

És molt important descarregar només aplicacions de fonts oficials i que tinguin bones crítiques. També és clau fixar-se en la factura mensualment per evitar qualsevol mena de problema en un futur.