L'Audiència de Girona deixa en llibertat sota fiança els líders de la xarxa de falsificació de carnets de conduir. Treballaven de manera coordinada tota la família amb un sol objectiu: fer tants diners com fos possible. I van trobar la manera de fer-ho sense aixecar gaires sospites: falsejar carnets de conduir aprofitant les bases de dades de la Direcció General de Trànsit (DGT) des de Girona. Segons les investigacions dels Mossos d'Esquadra i de la Policia Nacional la màfia dels carnets de conduir falsificats va aconseguir acumular 7.000.000 euros.

Fiances de milers d'euros

L'11 de maig, els Mossos d'Esquadra i la Policia Nacional van desplegar el macrooperatiu Loki per desmantellar una xarxa que falsificava carnets de conduir accedint a la base de dades de la Direcció General de Trànsit (DGT). A la cúpula de la trama, la investigació hi situava un informàtic que treballava per a la DGT a través d'una empresa externa, la seva parella i un home arrestat a Quart identificat com la "mà dreta" de l'informàtic.

Dos dies després, el jutjat d'instrucció 1 de Girona va decretar presó provisional sense fiança per als tres suposats cervells de la trama. La causa està oberta per delictes de de suborn, blanqueig de capitals, falsedat de document oficial i grup criminal.

La defensa dels tres investigats, encapçalada pels lletrats Sergio Noguero i Carles Monguilod, ha recorregut l'empresonament i l'Audiència de Girona ha acordat que els investigats surtin en llibertat sota fiança.

Cas Loki - Informàtic Álvaro PS - CME

Cas Loki - Informàtic Álvaro PS - CME

L'informàtic que treballava per a la DGT podrà sortir de la presó abonant 100.000 euros. L'Audiència fixa en 5.000 les fiances per a la parella de l'informàtic i per a l'home arrestat a Quart (Gironès) durant l'operatiu Loki. Els advocats de la defensa remarquen que faran efectives les fiances amb l'objectiu que surtin en llibertat de manera imminent. Un cop en llibertat, el tribunal decreta compareixences quinzenals i la retirada del passaport per neutralitzar el risc de fugida.

Estan en presó preventiva des del 13 de maig, quan van passar a disposició judicial. L'Audiència posa en dubte que es pugui considerar que l'informàtic, d'una empresa externa, fos funcionari. Això faria rebaixar considerablement la pena de presó a la que es podria enfrontar la cúpula de la xarxa un cop tancada la instrucció i quan el cas arribi a judici.

El tribunal recull les declaracions al jutjat d'instrucció de responsables de la DGT que han remarcat que l'informàtic es limitava a fer "feines de suport", no tenia accés a contrasenyes de tramitació als aplicatius ni tampoc a les claus dels funcionaris. Per tant, argumenta la sala, els indicis apunten que les hauria aconseguit de manera "irregular".

Qui és qui en la xarxa criminal organitzada

La investigació identifica un entramat criminal perfectament organitzat i jerarquitzat. El qui és qui més exhaustiu, disponible aquí

Al capdamunt de la cúpula, hi hauria l'informàtic treballador a la prefectura de Trànsit de Girona el setembre del 2019. Segons la investigació, s'encarregava d'elaborar els permisos fraudulents juntament amb la seva parella, també detinguda al domicili de Sant Feliu de Guíxols.

Organigrama cas loki castellà - Maria López Moya

Organigrama cas Loki castellà - Maria López Moya

En un segon nivell de l'entramat criminal, la instrucció hi situa els intermediaris, entre ells el que seria la "mà dreta" de l'informàtic, arrestat a Quart. Els intermediaris comptaven, al seu torn, amb "lloctinents" que feien de captadors de clients, un d'ells a les comarques gironines i el segon a la zona de Vic.

El tercer grup d'investigats són els anomenats "administratius". Segons la instrucció, utilitzaven locutoris per rebre els diners dels clients o dels intermediaris, així com la documentació necessària per fer els permisos de conduir fraudulents. La investigació també apunta a un entramat per blanquejar els diners obtinguts.

Finalment, hi hauria el conjunt de clients que van pagar entre 4.500 i 15.000 euros per aconseguir els permisos de conduir. La instrucció identifica 1.845 gestions fraudulentes que es van traduir en 901 carnets falsificats.

La investigació va arrancar el juny del 2020, quan els Mossos d'Esquadra van identificar un conductor que duia un carnet aparentment oficial. De seguida van sospitar que "no s'ajustava a la realitat" perquè l'havien detingut feia poc temps per un delicte contra la seguretat viària per circular sense permís. A partir d'aquí, la Divisió d'Investigació Criminal (DIC) dels Mossos va obrir una investigació i van descobrir que era un carnet fraudulent, simulant la convalidació d'un permís de conduir que les autoritats franceses no havien expedit mai. Això va fer sospitar que no es tractava d'un fet "aïllat" i va començar la investigació conjunta que va desembocar en l'esclat del cas Loki, amb carnets fraudulents a diverses províncies de l'Estat.