Les dades fan patir als Mossos d'Esquadra. Cada dia roben set motos, de mitjana, a la ciutat de Barcelona, segons les dades de la policia catalana de 2023, i només un 40% es poden recuperar. En tota, doncs, durant els 365 dies de l'any passat a la capital de Catalunya van volar 2.587 motos a Barcelona. Per fer-hi front, des de la Divisió d'Investigació Criminal (DIC) de la policia catalana a la regió de Barcelona es va decidir activar un dispositiu, batejat com a Senda, que busca des d’un vessant preventiu i d’investigació reduir els fets delictius en aquest àmbit, amb dades disparades a Barcelona i que generen grans maldecaps i pèrdues als usuaris a qui roben les motocicletes que estan aparcades a la via pública. Les dades creixen any rere any i Barcelona va de les primeres en aquest poc honorós rànquing.

Intel·ligència policia per atacar els robatoris de motos a Barcelona

El màxim objectiu és generar intel·ligència policial per conèixer amb profunditat aquest fenomen i abordar amb més coneixement les investigacions per incrementar les detencions, detectar els llocs on s’estan produint aquests fets i identificar tallers de reparació que actuen com a receptadors de peces sostretes. Com una pota més d'aquest dispositiu, fet expressament per lluitar contra el robatori de motos, i després d'una anàlisi de les dades de l'any passat, s'han activat diversos controls de pas destinats a identificar motoristes i analitzar les motocicletes per tal de poder saber on van a parar les motos sostretes. Aquests controls administratius es fan de manera paral·lela als controls de tallers i també a la investigació dels grups criminals que han convertit en robatori de motos en el seu modus vivendi.

 

El passat 16 de maig es van fer diversos controls de manera coordinada a tota la ciutat i els investigadors de la DIC van poder recuperar setze motocicletes que havien estat robades i que podran ser retornades als seus propietaris. En el marc d’aquest operatiu es van controlar fins a 1.331 motos i es van detenir vuit persones, dues de les quals per sostracció d’aquests vehicles. Els vuit arrestat van ser un per requeriment judicial, dos per robatori i furt d’ús de motocicleta -un d’ells no tenia antecedents i l’altre quatre-, un per robatori amb força a interior de vehicle i requeriment judicial, una per trencament de condemna i tres per furt, segons els Mossos.

Les roben al carrer i acaben al Magrib

L'operatiu, de reforç d'investigació i amb controls de trànsit, es mantindrà durant els mesos vinents i s’anirà desplegant en diferents zones de la ciutat en funció dels llocs on es produeixen aquests fets delictius per poder generar més intel·ligència i  fer un mapa de la realitat d'aquest tipus de robatoris a Barcelona. Segons les dades analitzades dels darrers anys, el més del 93% dels robatoris es registren al carrer i és el districte de l’Eixample on se'n registren més.

Senda001
Imatge del control de pas de la DIC dels Mossos per trobar motos robades al centre de Barcelona / CME

Com roben les motos?

Els robatoris de motos a la via pública es fan de dues maneres. O bé robant motos que tenen les claus posades, deixades al contacte per distracció del seu propietari, un fet que passa, als motoristes, més del que sembla, i que els lladres saben i exploten, o bé carregant-les en furgonetes. Quan les roben, alguns cops, les deixes aparcades en un lloc que no comprometi els lladres per esbrinar si porten algun dispositiu de seguiment. Quan confirmen que no el tenen, les porten a desballestar en una nau industrial o taller mecànic ubicat al voltant de l’àrea metropolitana. Un cop desballestada, les peces es revenen en el mercat il·lícit, o es traslladen a altres països europeus o del Magrib en camions de mercaderies o furgonetes.