Després de mesos d'esperes, seguiments i investigació, aquest dimecres els Mossos d'Esquadra van explotar, a les sis de la matinada, el cas Diable. Les investigacions que afecten els lladres que fan assalts als camioners a les àrees de servei i descans de les vies ràpides de Catalunya, com l'AP-7, s'encadenen i, molts cops, amb els mateixos protagonistes. Des de l'octubre de 2023, l'Àrea Central d'Investigació Viària (l'antiga UOM) anava darrere d'uns lladres molt violents que, des de l'àrea metropolitana, on tenien els pisos francs i els magatzems, es movien per tot el país per emboscar camions i fer-se amb els productes que transportaven.

Durant els escorcolls d'aquest dimecres, els investigadors, sota la direcció del sotsinspector Ivan Clotet, van detenir diverses persones, quatre d'elles vinculades amb aquesta organització criminal organitzada per assaltar camioners, i també van localitzar part dels productes que les darreres setmanes havien robat i que estaven esperant poder col·locar. La participació dels detinguts, la majoria de nacionalitat espanyola i ètnia gitana, està provada, però ara amb tot el material intervingut, evidentment robat, els Mossos esperen també poder relacionar els arrestats amb altres robatoris contra camioners a l'AP-7 i a altres vies ràpides de la xarxa viària catalana. La investigació, que es va iniciar després d'un assalt a la zona del Pont del Diable, a Tarragona, s'ha batejat com a cas Diable i ara ha arribat al final i ha servit per desmuntar un grup molt violent, asseguren fonts de la investigació, que, si bé la seva intenció era assaltar els camions sense enfrontar-se amb els camioners, si els descobrien no dubtaven a fer ús de la violència.

Cotxes robats per cometre els robatoris contra camioners

Per cometre els robatoris, per complicar la feina als investigadors i alhora tenir més facilitats per poder escapar, els lladres feien servir cotxes d'alta cilindrada robats a l'àrea metropolitana. Els lladres s'havien especialitzat a robar cotxes de la marca BMW, del model X5, i eren els que feien servir per cometre els assalts. Sabent que podien ser detectats per la policia, els lladres no només comptaven amb la gran velocitat que poden agafar amb aquests cotxes X5, també s'havien acostumat a portar a sobre extintors. Accionant-los, en una persecució, al més pur estil de pel·lícula d'acció, aconseguien desfer-se dels vehicles patrulla que els podien seguir i poder anar fins als seus amagatalls. Els punts que han descobert ara els Mossos i que ahir des de les sis del matí van posar cap per avall per trobar els indicis que faltaven per poder-los desmuntar. Es van fer sis escorcolls a Barcelona, Badalona, l'Hospitalet i a Cerdanyola.

Els lladres detinguts ahir tenen diversos antecedents, la majoria per aquests tipus de delictes. Un dels integrants de la banda ja era a la presó, i va ser també investigat per aquest cas i formalment detingut al mateix centre a la tarda. Com que ja està a la presó per un altre cas, serà traslladat davant del jutge quan passin a disposició judicial tots els integrants de la banda detinguts. Els lladres que es dediquen a aquest tipus de robatoris a camions a l'AP-7 també, amb el mateix modus operandi, alguns cops se'ls relaciona amb els encastaments: encastar un cotxe contra l'aparador d'una botiga o la porta d'una nau per entrar-hi i fer net. A Madrid, en zones perifèriques, s'han forjat molts d'aquests lladres, de perfil semblant als detinguts a Barcelona, i aquí s'intenta emular.

 

Aquesta Àrea Central d'Investigació Viària (ACIV), l'evolució de l'antiga Unitat Operativa de Mobilitat (UOM) amb el nou decret d'estructura del cos, que depèn de la Divisió de Trànsit, s'encarrega, entre altres coses, de la investigació dels delictes que es cometen a la xarxa viària catalana, siguin aquests tipus de delictes violents, com els del cas Diable, o també els robatoris, sense violència, al descuit, que pateixen els usuaris de la via, sobretot turistes. Durant els darrers anys, els investigadors de la UOM han aconseguit ordres d'allunyament de persones que havien convertit els robatoris a les carreteres de Catalunya, no només l'AP-7, en el seu modus vivendi. Si el jutge autoritza una ordre d'allunyament de la carretera, permet als Mossos poder detenir els multireincidents només quan hi accedeixen, per un delicte de trencament de condemna, i no cal esperar que cometin algun tipus de delicte. Aquesta pressió de la UOM, amb investigacions, detencions i ordres d'allunyament, també ha fet que alguns lladres, els estrangers, sense arrelament a Catalunya, hagin buscat altres llocs d'Europa o de l'Estat per seguir robant, fora del nostre país.