Fa anys que els veïns de la part baixa de la Riera del Bisbe Pol d'Arenys de Mar, al Maresme, pateixen les conseqüències de baralles, crits incessants i aldarulls en plena nit i ben entrada la matinada, protagonitzades per diverses persones qui, amb les seves actituds incíviques, generen molt de malestar en aquesta part del nucli antic del municipi. Veïns de la zona s'han posat en contacte amb ElCaso.cat per denunciar públicament aquesta situació que, lluny de resoldre's sembla que va cada cop a més, malgrat les dades facilitades a aquest mitjà per l'Ajuntament, unes dades que parlen d'una reducció significativa de l'activitat delictiva de la vila. 


L'experiència dels veïns, però, és ben diferent. En declaracions a ElCaso.cat, asseguren que, si bé la problemàtica fa molt de temps que hi és, ha estat durant els darrers dos anys que s'ha fet gairebé insuportable. L'epicentre dels aldarulls sembla ser un bar musical on s'aplega tota mena de gent, la majoria vinguts de fora del municipi, els qui, en molts casos, acaben en una sala d'apostes propera que, al seu torn, atreu algunes persones que no dubten a consumir substàncies estupefaents a la via pública. "Abans s'amagaven per drogar-se, ara ho fan en una guingueta de l'ONCE de la mateixa Riera", han explicat alguns testimonis a aquest mitjà. "Provoquen molt de malestar; estem farts i espantats". 

Algunes de les persones que generen problemes a Arenys de Mar, fent servir la guingueta de l'ONCE per drogar-se / Cedida. 

Des del consistori, però, atribueixen aquesta creixent sensació d'inseguretat a la presència de "persones indigents i sense llar, molt d’ells amb problemes de salut mental, alguns dels quals, encara que no comenten actes delictius, sí que amb les seves accions d’ocupació de l’espai públic i actituds incíviques afecten la pacífica convivència". En aquest sentit, es va treure un banc de la zona per evitar "l'ocupació de l'espai públic", però, segons asseguren els veïns, no ha servit de gaire. "S'han traslladat a un altre banc i moltes de les persones que surten d'aquest bar deixen tot ple de vidres trencats, també a les portes d'alguns comerços", han explicat. 

Més vigilància policial, però la Generalitat rebutja les competències per sancionar locals d'oci nocturn 

Fonts del consistori han indicat que els cossos de seguretat han anat augmentant els plans de seguretat amb "vigilàncies en punts estratègics de la població". Han matisat, però, que "és important trobar l’equilibri de l’increment de la presència i de l’activitat preventiva policial en aquestes zones, ja que, a vegades, aquest fet si és molt permanent pot generar la percepció que la zona no és un lloc segur quan no hi ha agents". 

Per altra banda, l'Ajuntament d'Arenys de Mar va demanar a la Direcció General d'Administració i Seguretat de la Generalitat que recuperés les competències per a sancionar establiments d'oci nocturn, una demanda que s'ha acabat rebutjant. L'objectiu d'aquesta sol·licitud era que es pogués actuar amb més contundència contra els locals on les incidències violentes són habituals, tenint en compte que, en algunes ocasions, les inspeccions dutes a terme per l'administració local d'Arenys no havien tingut continuïtat. Segons els veïns, els aldarulls no són exclusius dels carrers; els darrers dies s'han registrat baralles també dins d'alguns dels locals que han fet necessària la intervenció dels efectius de la Policia Local d'Arenys com dels Mossos d'Esquadra que acostumen a enviar alguna patrulla de suport en aquests casos. 

Una de les darreres actuacions de la Policia Local i els Mossos durant una baralla en un bar de la Riera / Cedida.

"La seguretat no sols es mesura en xifres, també en sensacions", diuen des de l'Ajuntament, una afirmació que se sosté pels testimonis dels mateixos veïns els qui asseguren que "a partir de quarts de dotze de la nit fa por passar per aquesta zona" de la part baixa de la Riera del Bisbe Pol. 

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!