De la memòria de la Fiscalia General de l'Estat de 2023, que s'ha conegut recentment quan s'ha elevat al govern espanyol, es desprèn la preocupació pel perill que el port de Barcelona es converteixi en la porta d'entrada de la cocaïna a Europa, com ja passa als ports de Rotterdam (Països Baixos) i Anvers (Bèlgica). Les dades de confiscacions creixen any rere any, i això fa pensar que el tràfic no detectat també augmenta. L'entrada de cocaïna pel mar representa el 90% del tràfic d'aquesta substància, que arriba principalment des de Sud-amèrica amb contenidors. València és el segon port més important en l'arribada de cocaïna a Europa, però la Fiscalia Antidroga avisa que és inquietant el creixement del Port de Barcelona com a punt d'entrada de la cocaïna al nostre país. Fins ara, la droga arribava des de Colòmbia, Equador o Brasil, però ara s'estan obrint noves rutes i la cocaïna arriba també des de Costa Rica i la República Dominicana, segons la memòria de la Fiscalia General de l'Estat.

Segons les estadístiques recollides en aquest informe, cada any es detecten més de 60 contenidors amb cocaïna amagada entrant en ports espanyols, i Barcelona és el segon lloc on més se'n troben. El creixement exponencial i la informació recollida en les investigacions fan pensar a la Fiscalia i a les forces policials que el port de la capital catalana té potencial de creixement com a punt d'entrada de cocaïna i que cal intensificar els esforços per evitar que sigui, en un futur proper, com els ports de Rotterdam i Anvers. Els experts en la lluita antidroga asseguren que només es detecta un 5% de la droga que entra a l'Estat, per tant, les xifres són fàcils de calcular. La Fiscalia recorda la necessitat d'extremar les estratègies, el control i el treball coordinat amb tots els implicats en la seguretat dels ports per evitar que l'estructura es corrompi i que les organitzacions criminals ho tinguin fàcil per operar impunement.

Col·laboradors dels narcotraficants

La Fiscalia Antidroga també recorda el paper important de les persones que col·laboren, des d'organismes oficials, en aquest tràfic de droga creixent. Les diferents modalitats en què els contenidors serveixen per transportar cocaïna necessiten de "complicitats entre els treballadors dels ports", fet que és un detonant de corrupció que afecta també els treballadors de la duana i dels cossos policials. Durant l'any 2023, es va celebrar en un jutjat de Barcelona un judici contra una organització criminal dedicada a l'entrada de cocaïna al Port de Barcelona, on es va aconseguir una sentència condemnatòria que va incloure, entre d'altres, un inspector de la Policia Nacional espanyola destinat a la secció de drogues del Port. L'expolicia, ara empresonat, va ser considerat el cap de l'organització criminal i haurà de passar-se quinze anys a la presó.

Tots els informes internacionals asseguren que, més enllà dels dos ports que segueixen sent la porta d'entrada preferent, l'Estat espanyol és un dels punts que més creix en nombre d'intervencions policials. A més de Barcelona i el port de València, la Fiscalia General de l'Estat també posa l'accent en les Illes Canàries, on s'ha detectat que el control d'aquesta ruta, cada cop més forta, està liderat per bandes criminals de Sud-amèrica, com la PCC del Brasil, considerada una de les més perilloses. S'han detectat membres d'aquesta banda operant a les Illes Canàries.

Marihuana, també a l'alça

A més de la cocaïna, el mateix informe confirma que Espanya, i Catalunya en concret, lideren la producció de marihuana a Europa. Destaca la saturació dels jutjats i laboratoris, sumat a una "tolerància social" i la proliferació de clubs cannàbics a tot Espanya, després de consolidar-se a Catalunya, cosa que complica la persecució d'aquest tipus de narcotràfic. Segons la Fiscalia General de l'Estat, aquest negoci rendible ha fet que moltes organitzacions internacionals s'hagin establert al nostre país per dedicar-se al tràfic de marihuana.