Les estafes a través d’un correu electrònic o un missatge de text per SMS o WhatsApp són les més habituals i la que els usuaris més vegades han patit. Ara, però, ha aparegut un nou model d’estafa denominat 'vishing' i que es realitza a través d’una trucada telefònica. Els estafadors truquen a les seves víctimes fent-se passar per la seva entitat bancària i alertant-los de què una tercera persona està intentant estafar-los, quan en realitat són ells.

En la trucada, que l’estafat rep de forma completament inesperada, l’interlocutor es presenta com algú del banc i li diu que estan intentant pagar 120 euros a l'estranger des del seu compte bancari. La víctima s’alarma perquè no vol que aquella operació es dugui a terme i l’estafador li diu que es tranquil·litzi perquè la cancel·laran. Per això, però, li demana el número de compte bancari i el codi de seguretat per verificar la seva identitat i que totes les dades siguin correctes.

Aquesta és la trampa, perquè si la víctima els hi facilita, haurà caigut en l’estafa. L’empleat d’una entitat bancària mai farà una trucada d’aquest estil a un client, segons expliquen els experts, perquè un cop tinguessin totes les dades personals i de la targeta podrien utilitzar aquesta informació com ells volguessin. El més important és verificar la trucada i desconfiar d’elles si demanen dades bancàries o venen d’un número ocult o desconegut. Si acaben robant les dades, el primer que s’ha de fer és bloquejar els comptes corrents i posar una denúncia als cossos policials.

Altres estafes utilitzant el mètode 'vishing'

Les estafes amb el mètode 'vishing' no sempre són fent-se passar per una entitat bancària. L'estafador també es pot fer passar pel treballador d'una empresa coneguda, d'una organització i, fins i tot, per alguna persona del nostre entorn. El seu objecte és aconseguir les nostres dades personals, siguin bancàries o d'altre tipus. A vegada també ens poden arribar a demanar accés remot a algun dels nostres dispositius. En aquests dies pròxims al 'Black Friday' i Nadal cal anar amb compte amb aquest tipus d'estafes en què ens poden dir que hem guanyat un premi, que tenim problemes amb el nostre banc a l'hora de fer una compra o algun problema amb l'entrega d'un paquet.