Malgrat que cada vegada les estafes se centren més en internet, encara queden algunes que es fan de manera manual i allunyades de les pantalles. De fet, fugen expressament de la tecnologia, com en el cas del "furt màgic", un frau del qual ha alertat la Guàrdia Civil després de detenir dues persones que amb aquest mètode havien aconseguit robar en sis establiments de la Rioja. En un món en què cada vegada es paga més amb la targeta o amb el telèfon mòbil, cada cop queda menys gent que pagui en efectiu. Aquests estafadors, però, fan servir precisament aquest mètode per assolit els seus objectius.
"El furt màgic" per estafar a l'hora de donar el canvi
Aquesta estafa, de la qual en són víctimes botigues i comerços, es basa a comprar un objecte o producte a un preu molt petit, normalment inferior a 10 euros, i pagar-lo amb un bitllet de 100 o 200 euros per enredar el dependent a l'hora de donar el canvi. Tot comença després d'entregar el bitllet. El treballador retorna el canvi correctament, però el client aprofita que són molts bitllets i monedes per amagar-se'n una part sense que l'empleat se n'adoni. Seguidament, el delinqüent es queixa del producte que acaba de comprar i demana que li retornin els diners.
Quan el dependent li retorna el bitllet, el delinqüent li dona el canvi, però una quantitat inferior a la que hauria de ser. En cas que el treballador s'adoni que no quadra o tingui dubtes sobre si havia entregat el canvi correctament, apareix un còmplice de l'estafador, una segona persona que era dins la botiga i que dona suport a la versió del client simulant que no el coneix de res. Davant aquesta situació, l'empleat es veu pressionat i obligat a cedir, mentre l'estafador marxa amb el bitllet que tenia inicialment i amb la part del canvi que s'havia guardat.
Desconfiar de petites compres pagades amb bitllets grans
Des de la Guàrdia Civil recomanen als responsables dels negocis que es presti especial atenció durant els pagaments en efectiu i desconfiar sobretot quan es paguen productes de baix cost amb bitllets de 100 o 200 euros, especialment si el client es tracta d'algú no habitual a la botiga. També és aconsellable tornar el canvi de manera pausada i explicant-li al client per tal que després no pugui reclamar cap error. El cos armat també fa una crida a la ciutadana perquè alertin quan vegin una actitud similar o sospitosa. En aquest sentit, els dos estafadors de la Rioja van poder ser detinguts després que l'empleat d'una botiga s'adonés que el volien enganyar i truqués a la policia.