Alberto Chicote torna a investigar sobre els aliments i la seva procedència en una nova edició del seu programa '¿Te lo vas a comer?'. Aquesta vegada el prestigiós xef madrileny ha posat en el seu punt de mira les peixateries que venen altres peixos i enganyen els consumidors fent-los creure que és bonítol del nord o un altre tipus de peix com la tonyina clara.

És la següent edició del programa de Chicote després d'investigar la setmana passada sobre l'estafa de les carns prèmium i madurades a Espanya. El format torna a ser molt similar, el xef intenta desemmascarar mentides amb l'estil que el caracteritza, sense embuts ni pèls a la llengua.

També va anar a supermercats per investigar sobre les llaunes de conserva que suposadament tenen bonítol del nord. Va tenir una interessant xerrada amb Alejandro Martínez, director de Salut i Sostenibilitat d'Eroski, en la qual li va explicar algunes de les accions negatives que tenen diverses empreses a Espanya quan han d'etiquetar el seu producte.

Investigant les llaunes de conserva

Alberto Chicote va decidir analitzar vuit llaunes de conserva de diferents marques i botigues per comprovar que els fabricants no estiguin enganyant els consumidors. L'elegit per fer les anàlisis és Miguel Ángel Pardo, investigador dels Laboratoris Azti.

Després de les anàlisis arriben els resultats. El xef s'indigna davant de la realitat, dues de les vuit mostres no són el mateix producte que diu la seva etiqueta. Una de les llaunes de presumpte bonítol del nord resulta ser una altra espècie, una asiàtica que es pesca a l'Índic. L'expert no dubta, no es tracta d'un error, aquesta pràctica es realitza per obtenir més beneficis a costa d'enganyar els consumidors.

xicotàs twitter

El xef Chicote / Twitter

L'altra llauna que no ha passat la prova és una que teòricament contenia tonyina, però al seu lloc hi havia malva, un altre peix més econòmic. De nou una marca enganya els consumidors amb la seva etiqueta. Aquest tipus de fraus poden ser combatuts de diferents maneres. La més eficient és registrar tots els processos pels quals ha passat l'aliment fins a arribar al lloc en el qual es comercialitza.

Chicote va parlar amb Alejandro Martínez, director de Salut i Sostenibilitat d'Eroski, per preguntar-li sobre la política que té aquesta cadena de supermercats respecte a les empreses de conserves que enganyen al consumidor. Martínez va ensenyar al xef diversos documents d'anàlisi que han fet de diferents proveïdors i va comentar que ells no treballen amb els que menteixen a les seves etiquetes.

A més, a Eroski sempre col·loquen el nom científic de l'espècie que venen a les seves etiquetes, tot i que la llei espanyola no obliga a fer-ho. D'aquesta manera demostren ser una entitat molt més transparent amb el consumidor.

Chicote a la peixateria

El xef va decidir anar a una peixateria per avaluar la informació que donen les etiquetes sobre el producte que es ven. El va acompanyar Paloma Colmenarejo, coordinadora de Pesca Sostenible a Client Earth. Les declaracions de Colmenarejo no van ser esperançadores, va dir que a les peixateries espanyoles s'incompleix al 70% la informació obligatòria segons la legislació europea.

A més és una pràctica que té difícil solució, ja que la voluntat de molts dels comerciants és la de continuar enganyant la gent amb descripcions falses.

A l'etiqueta s'hauria de mostrar la zona de pesca, com s'ha aconseguit i la data en la qual es va descongelar, si és que s'ha congelat. El xef va comprovar que aquesta informació no apareixia en la descripció del producte.