Més de 100 cotxes de luxe robats arreu de Catalunya durant els primers sis mesos d'enguany han acabat travessant el mar en contenidors fins a arribar a Gàmbia, a la costa occidental de l'Àfrica, on els revenien a preu d'or al mercat negre. Els agents de la Divisió d'Investigació Criminal (DIC) de les regions policials Ponent i Girona dels Mossos d'Esquadra, juntament amb el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària a Catalunya han pogut desmantellar, entre els mesos d'agost i octubre, l'organització criminal dedicada al contraban d'aquests vehicles, SUV de la marca Toyota, en concret del model RAV4, detenint nou homes d'entre 19 i 53 anys. 


Segons va avançar ElCaso.cat, els lladres tenien en el punt de mira aquests cotxes des de fa temps; les denúncies sobre les sostraccions de Toyota RAV4 que es va començar a notar el 2023, han anat en augment els darrers dos anys, arribant a superar el centenar, amb 118 cotxes robats per tot el territori català, fins que el mes de juliol d'aquest 2025, els Mossos van trobar, amagats en una nau industrial de Girona, una desena de vehicles sostrets que estaven a punt d’introduir-se al mercat il·lícit. Les perquisicions policials van revelar que entre un i dos cops al mes es recollien vehicles sostrets per part de diverses persones que manipulaven els turismes i, posteriorment, un camioner se’ls enduia dins de contenidors de ferro, amagats entre ferralla.

Gràcies a aquesta troballa es van poder identificar algunes persones i cotxes implicats en aquesta trama que, segons tots els indicis, estava sent coordinada per una organització criminal molt ben trenada que feia enviaments de contenidors a través del mar fins a Tànger, al Marroc, tot i que es va descobrir que el destí final era el port de Banjul, a la República de Gàmbia. Un d'aquests enviaments va poder ser interceptat a través de la Interpol que va avisar les autoritats marroquines que, en obrir el contenidor sospitós, van trobar a l'interior quatre vehicles que havien estat denunciats com a sostrets a la Ràpita (Montsià), a Roses (Alt Empordà) i també a França. 

Altaveus tunejats per desbloquejar els cotxes i robar-los 

Segons va avançar ElCaso.cat, el modus operandi d'aquesta màfia era molt especialitzada. A principis de setembre, durant uns controls preventius a Platja d'Aro (Baix Empordà) de la Policia Local, es va detectar un vehicle sospitós a l'interior del qual van trobar un altaveu JBL tunejat, al qual li havien instal·lat una placa electrònica que funciona com a dispositiu de desbloqueig i arrencada dels vehicles. Amb aquest sofisticat sistema "enganyaven" els cotxes, fent veure que s’està desbloquejant amb la clau original. Posteriorment, una vegada tenien el vehicle a les seves mans, el traslladaven a algun terreny fora del nucli urbà, on el grup tenia un espai llogat. En aquest terreny, els autors controlaven uns contenidors de mercaderies de transport marítim on amagaven els vehicles, fins a emplenar-los i gestionar-ne l’enviament cap a l’Àfrica.

robatoris cotxes
Els criminals modificaven altaveus per poder desbloquejar els cotxes que després robaven / Cedida. 

Paral·lelament a la investigació duta a terme a la demarcació de Girona, els agents de la DIC de Lleida també van registrar casos idèntics i, juntament amb el Servei de Vigilància Duanera, van identificar una infraestructura dedicada a modificar o eliminar les identificacions registrals dels cotxes sostrets, com ara el bastidor, la matrícula o la documentació tècnica, per poder enviar-los cap a l'Àfrica sense problemes. A més a més, es va poder localitzar el centre logístic del grup: una nau industrial del polígon de Húercal de Overa, a Almeria. Fins allà feien arribar els vehicles, que carregaven en contenidors marítims, normalment en caps de setmana i festius, amb el convenciment erroni que així evitarien inspeccions. Posteriorment, a través d’una empresa de transport de mercaderies, traslladaven els contenidors fins a Castelló, des d’on finalment s’enviaven per via marítima fins a la República de Gàmbia.

A la seu d'aquesta empresa de transports els investigadors van trobar, el passat 6 d'agost, quatre contenidors sospitosos de transportar mercaderia il·lícita. En verificar-ho, van localitzar quinze vehicles de la mateixa marca i model que constaven com a sostrets, amb un valor de mercat total de 300.000 euros. Durant aquesta intervenció es va detenir, amb la col·laboració de la Policia Nacional, tres persones de 32, 44 i 53 anys. Entre les pertinences dels detinguts, els agents van identificar ordres de transport amb dates de càrrega coincidents amb els indicis dels investigadors, així com tiquets de compra d’eines utilitzades en la càrrega. A més, un dels detinguts també constava en diligències de la investigació de Girona com un dels responsables de gestionar la flota de vehicles sostrets.

robatoris de cotxes
Feien servir un sofisticat mètode per robar els cotxes / Cedida. 

La detenció d'aquest home en concret va unificar les dues investigacions, la que es duia a terme des de Girona i la de Lleida, confirmant, alhora, la gran capacitat logística de l’entramat. A banda de les localitzacions ja esmentades, el grup feia servir un descampat de Riudellots de la Selva i també una nau de Montsó, a Osca, com a "guarderia" per als cotxes abans de carregar-los en contenidors i enviar-los cap als ports de Barcelona, Castelló i València, principalment.

Una trentena de vehicles recuperats 

La investigació va arribar a altres punts, com Barcelona i Las Palmas, segons ha pogut saber ElCaso.cat, on també es van obrir contenidors, de la mateixa manera que a Girona, Castelló i Tànger, arribant a recuperar un total de 31 Toyota robats durant la primera meitat d'aquest any. En aquest sentit, es van detenir sis persones més  a Girona ciutat, a Salt, a Cassà de la Selva i Lleida -amb un d'ells que ja havia estat detingut a Almeria-. En total, i segons ha pogut saber aquest diari, s'ha pogut confirmar el robatori d'onze cotxes a Girona, quatre a la demarcació de Tarragona, un a Balaguer (Noguera), un a Golmés (Pla d'Urgell), un a Vilagrassa (Urgell), un a Lleida ciutat, un a França -que havia estat llogat i no el van retornar-  i cinc a Almeria i a Múrcia. 

De moment, la investigació continua oberta, ja que no descarten fer més detencions. Els arrestats fins ara van passar a disposició judicial per una quarantena de robatoris de cotxes, un delicte de contraban internacional de vehicles i un delicte de pertinença a grup criminal.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!