Els investigadors de l'Àrea d'Investigació Criminal (AIC) dels Mossos d'Esquadra de Girona encara no s'acaben de creure el cas que estan investigant des d'ahir, dijous 8 d'abril, a les 12 del migdia, el curiós cas del copilot cadàver de l'AP-7.

El que semblava una persecució de les moltes que es registren a les carreteres catalanes, amb un conductor desorientat, va acabar amb la macabra troballa d'un home de 88 anys mort, gairebé momificat i tapat amb una manta, al seient del copilot, tal com va avançar ElCaso.cat. Finalment el conductor, de 66 anys, amb doble nacionalitat espanyola i suïssa i original de Lugo, va quedar detingut, de moment, només per conducció temerària.

Recorregut macabre: viatge amb un cadàver de copilot

Les investigacions que es van poder fer ahir van començar a permetre dibuixar el recorregut que havia fet el conductor, Raúl Vázquez, amb la seva parella sentimental, Rolf Taubenberger, de copilot. Els tiquets que van trobar al cotxe, que també portava algunes maletes, han confirmat que la parella va estar a Itàlia, a França i també a l'estat espanyol. Va fer ruta pel nord de la península i van entrar a Catalunya per l'AP-2, fins a Vilafranca del Penedès, on es van incorporar a l'AP-7, fins al Voló, a la Catalunya Nord.

Va ser allà on Vázquez va detectar un control de la Gendarmeria i va decidir fer mitja volta. Va circular diversos quilòmetres contra direcció i finalment va acabar deixant l'autopista per la Sortida 5. Va circular per la GI-634 fins que va accidentar-se al terme municipal de Jafre, passat Colomers, al Baix Empordà. Els Mossos de Trànsit el van detenir i van trobar el cadàver de Taubenberger al seient del copilot.

L'home, de 88 anys i que patia una malaltia terminal, portava més de dues setmanes mort. Algunes parts del cos, que la seva parella havia tapat amb unes mantes, ja s'havien començat a momificar. Els agents que van descobrir el cadàver asseguren que la pudor que sortia del cotxe era insuportable.

Va estavellar-se a Jafre, al Baix Empordà

En l'accident, l'últim instant del viatge fatal, Vázquez no va prendre mal, va quedar ferit molt lleu. Va ser traslladat al CAP, com marca el protocol, i després va ser detingut i traslladat a la comissaria de la Bisbal de l'Empordà, on ha passat la pprimera nit i n'hi passarà una segona. Fins a aquest dissabte no està previst que passi a disposició judicial, de moment, només acusat d'un delicte de conducció temerària, fins que no avancin les investigacions policials.

Els agents dels Mossos tenen ara diverses carpetes obertes per aclarir què ha passat. Primer, l'autòpsia del mort, que ha de permetre saber quan va morir i què ho va motivar. Tot sembla indicar que l'home estava malalt terminal i va morir fa, com a mínim, un parell de setmanes. També volen analitzar l'estat mental del detingut. Si bé portar un mort de copilot no és delicte, sí que volen confirmar si pateix algun tipus de trastorn traumàtic després de la mort de la seva parella sentimental.

Mossos Cotxe / ACN

Imatge d'arxiu d'un control dels Mossos d'Esquadra a l'AP-7, en territori català / CME

Finalment, amb les imatges de les autopistes i també els moviments de les targetes de crèdit que portava el conductor, els Mossos també estan dibuixant el circuit que va poder fer el Citroën de matrícula estrangera amb el copilot cadàver.

Versió de l'home: darrer viatge d'amor d'una parella abans de morir

A la comissaria de la Bisbal d'Empordà l'home en un primer moment no va donar gaires pistes sobre què l'havia portat fins a Catalunya amb la seva parella morta asseguda al costat. Finalment, després de la insistència dels investigadors, va començar a donar alguns detalls. La versió que té més força ara mateix és que la parella va voler fer un darrer viatge d'amor després de saber que Taubenberger s'estava morint d'Alzheimer.

Fronteres sense control

Si es confirma, i si també es pot provar que van passar per diversos estats, aquest cas posarà en entredit també els controls fronterers. Com a mínim van passar per tres fronteres europees, algunes d'elles, suposadament, controlades per evitar la propagació del coronavirus, amb un cadàver al seient del copilot.

També va fer ruta per l'AP-2 i l'AP-7 sense ser detectat i va poder entrar, sense problema, a Catalunya, on, presumptament, hi ha decretat un tancament perimetral que només permet la mobilitat essencial.