Si passes sovint per les corbes de la Collada de Toses, al Ripollès, o per la carretera B-124, que va de Sabadell a Calders, al Moianès, veuràs que hi ha uns cercles de color blanc pintats a terra. No és una bretolada ni t’has de revisar la vista. És una mesura copiada d’Àustria que es provarà a Catalunya per minimitzar el risc de sortida de via o invasió del carril contrari de les motocicletes. El Servei Català de Trànsit (SCT) pintarà aquests cercles en aquestes dues carreteres i, si funciona, com ja ha funcionat en altres països, es podrà ampliar a altres carreteres del nostre país.
El procediment és fàcil. Es tracta d’enganxar o pintar unes marques al centre de la carretera en les corbes perilloses per a motociclistes. Aquests, sense dubtar i per reduir el risc de relliscada, eviten aquestes marques i se situen més a la dreta del carril, allunyant-se del centre de la calçada per evitar xocs frontals però també evitant sortir de la via pel costat oposat. Això es pot fer amb pintura o amb un material especial adhesiu de color blanc i pot tenir diverses formes, com petits cercles, petites línies transversals o mitges circumferències.
La pitjor traçada per als motoristes
La marca no pretén indicar la millor traçada possible, sinó la pitjor. Els motoristes, per evitar aquestes marques, segueixen la corba en paral·lel a l’eix central i lateral, i només centren la seva trajectòria quan ja veuen la sortida de la corba i que no ve cap altre conductor en direcció contrària. El sistema s’ha provat i ha tingut èxit en desenes de revolts de diversos països fora d’Àustria, com Luxemburg, Alemanya o Eslovènia, entre altres, asseguren des de Trànsit. Segons els estudis fets a Àustria, en alguns treballs concrets es mostrava que només el 5% dels motoristes feien la traçada sense cap risc, i que un 16% tenien accidents per sortides de via. És per això que es volen implementar aquestes marques, que no es posaran a tota la carretera, perquè això faria que els conductors de motos ja ni se les miressin.
Entre l’1 de gener i avui hi ha hagut 111 víctimes mortals en 103 accidents a la xarxa viària interurbana de Catalunya. D’aquestes persones mortes, 34 eren motoristes. Per tant, el 30,6% pertanyien a aquest col·lectiu vulnerable. A més, també hi ha hagut 273 motoristes ferits greus. En aquest sentit, des del Servei Català de Trànsit es fa una crida a la prudència i es demana més percepció del risc i consciència de la fragilitat als motoristes, així com respecte i prudència envers els motoristes a la resta de conductors. Contenir i reduir la sinistralitat dels motoristes és una prioritat de Trànsit, i per això enguany també s’han planificat diverses accions policials i formatives amb l’objectiu d’augmentar la seguretat viària d’aquest col·lectiu, segons han explicat des del Govern.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!