El passat 30 de juliol, Rosa va perdre la seva mare, assassinada pel germà d’ella i fill de la víctima, un home de 54 anys amb una malaltia mental no tractada. Els fets van passar a Torelló, a la comarca d’Osona, després de quatre anys d’intents frustrats per part de la família per aconseguir que el sistema sanitari i judicial activés mecanismes de protecció i tractament. Avui la dona, resignada, sabent que aquest crim s’hauria pogut evitar, n’ha parlat a RAC1 per explicar el calvari que han passat durant aquests darrers anys i que ningú els ha pogut ajudar ni evitar una desgràcia anunciada que s’ha allargat des del 2021.

L’home, ara, ha ingressat a la presó. Va ser arrestat pels Mossos, encara a la zona dels fets, en aquest poble d’Osona, on vivia. Després de ser entregat al jutjat de guàrdia de Vic, la setmana passada va ser traslladat a la presó de la Roca, al Vallès.

Un calvari de la família

El 2021, el germà de Rosa va protagonitzar un primer episodi greu: va agredir la seva mare amb un martell, en l’inici dels problemes de salut mental que ha anat patint durant aquests anys. Tot i ser detingut i valorat per una psiquiatra, va quedar en llibertat. A partir d’aquell moment, segons relata Rosa, “va començar una espiral d’agressions, denúncies i amenaces” que mai no van tenir una resposta efectiva. “Ens deien que no es podia fer res perquè era major d’edat i rebutjava el tractament”, lamenta. No només va atacar la mare, també altres veïns i també, un dia, va intentar apunyalar la Rosa, la seva germana. Un fill de la dona ho va poder evitar.

El sistema sanitari no va aconseguir establir cap vincle sòlid amb el pacient, i les visites espaiades, per l’habitual col·lapse del sistema sanitari del nostre país, i el constant canvi de professionals van dificultar qualsevol seguiment que pogués ser profitós per a l’home. El sistema judicial, per la seva banda, va topar amb els límits legals. Els Mossos van anar quatre o cinc cops a buscar-lo a casa, per poder-li fer un reconeixement mèdic, que era el que necessitava el jutge per ordenar un ingrés involuntari, però ell no sortia de casa i no deixava entrar als policies a casa. El temps va anar passant. Res va funcionar. Fins al fatal, i darrer capítol. “Quan demanàvem que els Mossos entressin a casa seva per portar-lo al jutjat, ens deien que no podien entrar sense la seva voluntat”, assegura Rosa.

El mes de juliol de 2025, després de la mort de la parella de la seva mare, la dona va decidir tornar a casa seva a Torelló, a la del costat de la del seu fill, malgrat el risc. Durant dues setmanes van conviure amb una certa tranquil·litat, però la situació es va descontrolar quan l’home va començar a assetjar la mare i a incomplir l’ordre d’allunyament que tenia ordenada per part d’un jutjat de Vic. La policia local i els Mossos van detenir-lo el dia 28 de juliol per incompliment d’aquesta ordre, però la jutgessa de guàrdia va considerar que no hi havia prou indicis de risc per decretar cap mesura i, per tant, va quedar en llibertat, tot i haver-la incomplert.

Les dues víctimes de Torelló

Dos dies després, el 30 a la tarda, l’home va assassinar la seva mare al domicili familiar, de, com a mínim, un cop al cap. “Tots vam fer el que tocava: la policia, els serveis socials, la família… però el que tocava no era suficient”, assegura Rosa, visiblement afectada, en aquesta conversa. La dona lamenta profundament la inacció del sistema i denuncia que la seva mare i el seu germà han estat les dues grans víctimes d’aquest cas. “La mare, per la seva mort, i el meu germà, per haver passat quatre anys sol i malalt, sense rebre l’ajuda que necessitava”.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!