La justícia ha reobert, gairebé vint anys després, el conegut com a crim de Cappont, a Lleida. La jutgessa del jutjat d’instrucció número 4 ha ordenat reactivar la investigació per l’assassinat d’Isaac Martínez, mort a trets el 9 de novembre del 2006 quan sortia amb el cotxe d’un pàrquing al carrer del Riu Ter. El cas estava arxivat des de feia anys i a només vuit mesos de prescriure, a final d'aquest 2026, quan farà 20 anys dels fets.
La magistrada ha acceptat la petició de la família de la víctima, representada per l’advocat Pau Simarro, i ha ordenat noves diligències clau centrades en les proves balístiques. L’objectiu és aclarir si l’única persona que es va investigar —i que va arribar a passar sis mesos a la presó abans de ser exculpada— va arribar a utilitzar una arma de foc el dia del crim i, per tant, va matar el jove Isaac.
Set trets a sang freda en un pàrquing
Els fets es remunten a primera hora del matí del 9 de novembre del 2006. Isaac Martínez, de 26 anys, sortia amb el seu vehicle d’un aparcament del barri de Cappont quan un home amb passamuntanyes i armilla reflectant li va disparar fins a set trets. L’atacant va fugir. La investigació va assenyalar inicialment un sospitós, que havia tingut problemes amb la família del jove assassinat, però les proves no van permetre sostenir l’acusació i el cas va acabar arxivat; fins ara. La defensa de la família de l’Isaac espera que novetats en les anàlisis científiques permetin fer un gir de guió en el cas.
La clau: partícules d’estany als cartutxos
La jutgessa ha demanat als Mossos i a la Guàrdia Civil que, a través del Servei de Criminalística, revisin un element concret: la presència de partícules d’estany en els cartutxos trobats al lloc del crim. Aquest detall és clau, segons l'acusació. Segons els informes antics, aquestes partícules no es van detectar a la roba de l’investigat. Ara es vol determinar si això fa incompatible que aquesta persona hagués disparat o manipulat una arma aquell dia. També s’ha requerit als especialistes que aclareixin si és habitual —o fins i tot possible— que aquest tipus de metall aparegui en cartutxos d’armes similars sense formar part de la composició habitual de la pólvora.
Un informe de la Guàrdia Civil del 2008 ja apuntava que les restes de projectil no guardaven “identitat” amb la roba del sospitós, però la jutgessa vol anar més enllà i resoldre definitivament aquest punt, que es contradiu amb informes dels Mossos, que van servir, en el seu moment, per enviar a la presó JI.R.M., qui va ser, i és, el principal sospitós. La policia catalana va arribar a ell després d'estirar el fil de la vida de l'Isaac i de no trobar cap persona que li volgués mal, més enllà d'aquest home, que era la nova parella d'una exparella d'un dels seus germans i amb qui havia tingut un enfrontament. Tot quadrava, però la defensa d'aquest home va aconseguir un informe pericial que complicava l'acusació i va quedar en llibertat. El 9 de novembre de 2026 està marcat en vermell al seu calendari. Era el dia que hagués prescrit el cas; ara, però, si la jutgessa manté en marxa la investigació, pot acabar davant d'un tribunal popular acusat d'homicidi o assassinat.
Compte enrere abans de la prescripció
La reobertura arriba en un moment límit: falten només vuit mesos perquè facin 20 anys del crim, el termini a partir del qual el delicte hauria prescrit. Aquest moviment judicial busca evitar que el cas quedi definitivament tancat sense resoldre.
La Fiscalia no s’ha oposat a la reactivació de la causa, mentre que la defensa de l’home que va ser investigat sí que ha intentat frenar-la, però sense èxit. Ara, amb les noves diligències en marxa, la investigació torna a estar viva amb l’esperança d’esclarir, gairebé dues dècades després, qui va assassinar Isaac Martínez aquell matí de novembre a Cappont.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!
