En l'època actual en què els avenços científics i tecnològics són a l'ordre del dia, hi ha moltes persones que han aprofitat en abast global de les plataformes i xarxes socials per enriquir-se estafant a d'altres, és molt convenient estar atent i no creure sempre el que ens diuen per internet per no perdre una quantitat important de diners.

Desgraciadament, cada dia hi ha noves estafes i enganys i moltes persones grans són l'objectiu d'organitzacions criminals que s'aprofiten del desconeixement de les xarxes socials i les plataformes d'internet d'alguns, els més vulnerables en aquest aspecte.

Aquestes festes han implicat una nova estafa que pot enganyar les persones que hagin viatjat últimament o coneguin algú que ho hagi fet. De fet, és molt normal que en aquestes dates moltes persones marxin a altres països a fer turisme o a visitar algun familiar, per la qual cosa el públic objectiu d'aquesta estafa s'amplia considerablement.

L'estafa de la maleta retinguda

L'Oficina de Seguretat de l'Internauta (OSI) ha alertat d'una nova estafa que està circulant per Facebook, WhatsApp, Telegram i Twitter. Els estafadors es faran passar per un familiar per demanar-li diners a la víctima a través d'un missatge directe en una de les plataformes anteriorment esmentades.

El missatge dirà que aquesta persona té les maletes retingudes en un aeroport estranger o que no ha pogut prendre el seu vol, però les seves maletes sí que estan de camí a Espanya. L'estafador demanarà a la persona que li faci una transferència bancària per ajudar-lo en aquesta complicada situació, a més demanarà que en el concepte escrigui 'costos de duana'.

Maletes Aeroport EP (2)

Aeroport de Barcelona / Europa Press

Aquests missatges poden ser acompanyats d'una trucada falsa, els estafadors es fan passar per agents de duana. D'aquesta manera, la persona estafada pot creure més en la història que li ha explicat el seu presumpte familiar.

L'objectiu d'aquesta estafa és el d'aconseguir que la víctima els transfereixi una quantitat propera als 500 euros al seu compte bancari. Després d'haver rebut el pagament eliminen els comptes amb què han contactat amb l'estafat i el número de telèfon. A més, seguiran en la seva recerca de persones per enganyar.

Què has de fer si t'estafen?

Des de l'OSI demanen a les persones que hagin rebut un missatge d'aquest tipus que ho denunciïn davant de la policia. Si poden aportar algunes dades com números, captures de pantalla o els números de compte dels estafadors podran ajudar que les autoritats trobin els culpables i els detinguin per estafa.

També és molt recomanable avisar les entitats que estiguin implicades com els bancs o les xarxes socials, apps o plataformes en les quals hagis rebut el missatge. A més, si hem donat el nostre DNI o alguna altra dada personal als estafadors li ho haurem de comunicar a la policia, que pot investigar a través dels nostres documents.

En el cas de rebre el missatge, l'OSI recomana posar-se en contacte amb el familiar que ens demana ajuda a través d'una trucada, per assegurar-nos que no es tracta d'un engany. En el cas que descobrim la veritat hauríem de bloquejar al contacte i avisar les autoritats anteriorment esmentades, així com l'aerolínia implicada, perquè puguin actuar en conseqüència.