Els Mossos d’Esquadra i Adif, qui gestiona les vies i les estacions del sistema ferroviari a Catalunya, estan investigant l’accident que aquest diumenge al vespre gairebé acaba amb tragèdia. Una locomotora d’un tren de mercaderies van xocar de manera frontal contra un tren de Renfe, que cobria el trajecte entre Barcelona i Tortosa. Segons les primeres informacions, la locomotora, propietat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), va patir un error tècnic als frens, no va poder aturar-se, va saltar-se un semàfor i va acabar impactant contra el tren de Renfe, que sortia de l’estació de Vila-seca, per seguir la seva ruta en direcció al sud del país.

 

En el moment de la col·lisió, la màquina, propietat de FGC, tornava de fer un manteniment de perfilat a les seves pròpies rodes, un procés que duu a terme periòdicament per fer front al seu desgast. Segons han explicat fonts de FGC, el tren de mercaderies -que és propietat de l’empresa Cargometro, participada en un 51% per FGC i l'altre 49% per Captrain- que operen amb Cargometro i ho fan sota la llicència ferroviària i el certificat de seguretat de Captrain, empresa a la qual també pertanyen els maquinistes.

D'altra banda, FGC també ha afirmat que per treure més conclusions del sinistre cal disposar de tota la informació de la investigació. Una investigació que té en marxa Adif i també els Mossos d’Esquadra. Cargometro té un contracte des del 2010 per al transport de components de vehicles per a la Seat, entre les instal·lacions de Zona Franca i Martorell. Per això, lloga el material mòbil a Ferrocarrils de la Generalitat i encarrega a Captrain la circulació de trens i la seva conducció, maniobres, gerències i administració de la societat.

Pendents de confirmar que és un error tècnic

Si es confirma l’error mecànic als frens de la locomotora, es confirmaria la tesi que en un primer moment ja va avançar Adif i que posava en relleu que el problema l’havia generat un tren extern a Renfe, tal com també va recollir ahir a la nit ElCaso.cat. Que el tren de passatges, on hi anaven unes 45 persones, estès sortint de l’estació de Vila-seca, i, per tant, a una velocitat baixa, va evitar una desgràcia.

Tren FGC Accident Vila-seca
La locomotora, a la sortida de Vila-seca / ACN

Mentrestant, la circulació ferroviària entre Tarragona i Cambril-Reus s'ha restablert per una via en l'inici del servei aquest dilluns després de l'accident. D'aquesta manera, es recupera el servei a les línies R15 (Barcelona-Reus/Móra) i R16 (Barcelona-Tortosa). L'altra via romandrà inoperativa mentre els tècnics treballen per retirar el regional que va xocar contra una locomotora de mercaderies.

A conseqüència de l'accident, el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) va atendre 29 persones, 21 de les quals van requerir trasllat a un centre sanitari. D'aquestes, sis van resultar ferides greus i van ser traslladades als hospitals de Santa Tecla i Joan XXIII, i 14 lleus, que van anar a Cambrils, Salou i Vila-seca.

La Generalitat reclama més inversions

La delegada de la Generalitat al Camp de Tarragona, la reusenca Teresa Pallarès, ha demanat millores a les infraestructures ferroviàries de Catalunya, després de l'accident que s'ha produït a Vila-seca, en una entrevista aquest matí a TV3. "Tots els accidents són greus i no es poden repetir, calen inversions”, ha assegurat.