Els pares d’un nadó de poc més de tres mesos que ha mort a Sabadell, al Vallès Occidental, per suposats maltractaments han ingressat a la presó aquest diumenge, 28 de juny, després de passar a disposició judicial. El menor, que havia nascut a l’Aragó i que feia poques setmanes que s'havia traslladat amb la seva família a Catalunya, va morir divendres passat a l’hospital Parc Taulí, on havia ingressat el dia de Sant Joan després de ser atès d’urgència al domicili familiar.
Segons ha informat el Departament de Salut de la Generalitat, el nadó va ser traslladat al Parc Taulí el passat 24 de juny per sanitaris del Sistema d’Emergències Mèdiques després d’haver estat reanimat al domicili. Un cop al centre hospitalari, i després del reconeixement mèdic, els professionals van activar els mecanismes de protecció de la infància davant la sospita que el menor hagués estat víctima de maltractaments; també presentava lesions anteriors, segons han informat. Finalment, malgrat els esforços mèdics, el nadó va morir divendres, 26 de juny, a primera hora del matí, a l’hospital. L'autòpsia practicada al cos de la víctima haurà de confirmar si hi havia més lesions i si aquestes eren de manera recurrent.
Arran dels fets, els Mossos d’Esquadra van detenir els pares del menor, que tenen la nacionalitat espanyola, per la seva possible vinculació amb la mort del nadó. Aquest diumenge han passat a disposició del jutjat de guàrdia de Sabadell, que ha decretat el seu ingrés a la presó mentre la investigació continua oberta. Els arrestats, durant la seva compareixença, només han contestat algunes de les preguntes dels seus advocats.
La investigació, després de rebre l'avís dels facultatius mèdics, l'han portat des de la comissaria dels Mossos de Sabadell i s'ha traslladat a la Divisió d'Investigació Criminal (DIC), que ha fet les detencions durant aquest cap de setmana. Aquest diumenge els pares han estat entregats al jutjat de guàrdia, que n'ha decretat l'ingrés a la presó. Els progenitors, un home i una dona, han estat imputats per maltractament habitual amb resultat de mort, segons el TSJC.
Salut activa els protocols de protecció de la infància
El Departament de Salut ha explicat que, després del reconeixement mèdic del nadó, els responsables de l’hospital Parc Taulí van posar en marxa els circuits previstos en casos de sospita de maltractament infantil. La Generalitat assegura que farà seguiment del cas i que la secció d’Inspecció Sanitària durà a terme d’ofici totes les actuacions que siguin necessàries.
Des del departament també han remarcat que les institucions implicades col·laboren amb les autoritats competents i que actuaran amb “la màxima transparència compatible amb la protecció dels menors, la confidencialitat de les dades clíniques i el respecte al procediment en curs”. La investigació haurà d’aclarir ara què va passar al domicili familiar abans que el nadó fos reanimat i traslladat d’urgència a l’hospital, i quina responsabilitat poden tenir els detinguts en la seva mort.
