Un alpinista català ha mort i vuit més han resultat ferits aquest dimarts en quedar atrapats en una complicada allau al cim nord de l'Aragats, un volcà extint de més de 4.000 metres, el punt més alt d'Armènia. Entre les persones que eren a la zona de l'allau, segons han confirmat fonts governamentals catalanes, hi ha tres membres dels Bombers de la Generalitat, alguns d'ells del Grup d'Actuacions Especials (GRAE). Entre els afectats també hi hauria membres de la Unió Excursionista Urgellenca, amb seu a la Seu d'Urgell.

Segons ha informat el Ministeri d'Assumptes Interns del país armeni, el Centre Regional de Gestió de Crisis d'Aragatsotn ha rebut l'avís de l'accident a dos quarts d'una d'aquest dimarts, després que el grup, que ha iniciat l'ascens aquest matí des del poble de Geghadzor, s'hagi vist sepultat per l'allau. Fins a l'indret dels fets s'ha desplaçat un grup operatiu de rescat dels Serveis d'Emergència del Ministeri d'Interior d'Armènia, acompanyat d'equips de bombers del país, salvament i rescat. Vuit dels excursionistes han pogut arribar a un lloc segur pel seu propi peu i han estat rescatats, però un altre ha desaparegut entre la neu.

Vuit persones rescatades i una desapareguda

El ministre d'Exteriors del govern espanyol, José Manuel Albares, ha apuntat que dels vuit membres de l'expedició que han pogut ser rescatats, set han resultat ferits de diversa consideració i han estat evacuats en helicòpter fins a centres hospitalaris, on quatre han ingressat en estat greu i la resta lleu, tot i que les seves vides no corren perill. Algunes de les persones que han resultat ferides a l'allau, un cop rebudes les primeres atencions mèdiques, han començat a trucar a Catalunya per parlar amb els seus familiars, explicar-los que es troben bé i mirar de tranquil·litzar-los.

El vuitè excursionista rescatat n'ha sortit il·lès i està col·laborant amb els equips de rescat en la recerca del desaparegut, de qui ja són pràcticament nul·les les possibilitats de trobar-lo amb vida. Durant hores, més d'una cinquantena d'efectius i dos helicòpters han estat buscant l'excursionista, però malgrat que saben a quina zona podria ser el cos, les baixes temperatures i el fet que ja s'hagi fet de nit han dificultat la recerca i s'ha acabat suspenent fins dimecres al matí. Tot i que ja se'l dona per mort, no se'n podrà confirmar la defunció de manera oficial fins que no es trobi el cos.

La majoria són veïns de l'Alt Urgell

El batlle de la Seu d'Urgell, Joan Barrera, ha detallat que, dels vuit ferits, hi ha entre cinc i sis persones que són residents a la Seu d'Urgell o municipis propers. Entre aquests hi hauria dos membres del GRAE que treballen al parc de Bombers de la capital de l'Alt Urgell i un altre bomber voluntari del parc de Montferrer. El batlle, que ha donat per mort l'home desaparegut, ha detallat que entre els ferits greus, hi hauria casos de fractures, traumatismes cranioencefàlics i hipotèrmies, mentre que en els més lleus es tractaria, bàsicament, de contusions.

Rescat d'un dels excursionistes. / Ministeri de l'Interior d'Armènia

Des de l'Ajuntament de la Seu d'Urgell s'han posat a disposició dels familiars de les persones ferides, tot entenent que ha estat un succés molt "colpidor". Per la seva banda, la Unió Excursionista Urgellenca, amb seu a la Seu d'Urgell, ha emès un comunicat apuntant que alguns dels afectats eren socis d'aquesta entitat i demanant "màxim respecte" per a ells.

Contacte espanyol amb Armènia

El Ministeri d'Exteriors espanyol està seguint la situació sobre el terreny a través de la seva representació diplomàtica a Armènia, i la Unitat d'Emergència Consolar està mobilitzada, alhora que s'han posat en contacte amb les autoritats catalanes, amb qui han compartit informació sobre l'accident. El ministeri està en contacte permanent amb l'ambaixada d'Armènia a Espanya, amb la Generalitat i amb la delegació del govern espanyol a Catalunya.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, està pendent de la situació de les persones rescatades i ha posat el Govern a disposició de les famílies dels afectats. La consellera d'Interior, Núria Parlon, també ha volgut agrair la tasca dels equips armenis de salvament. Per la seva banda, el cònsol honorari d'Armènia a Barcelona, José Daniel Barquero, ha destacat el treball que en aquest succés estan duent a terme de "manera coordinada" tant les autoritats espanyoles i catalanes com les armènies.

Vuit dels excursionistes han pogut ser rescatats. / Ministeri d'Interior d'Armènia

Una zona amb alt risc d'allaus

El servei de meteorologia d'Armènia ha alertat d'un augment de la temperatura d'entre sis i deu graus aquesta setmana i fins al pròxim 18 de març, la qual cosa, segons han avisat, pot comportar un elevat risc d'allaus a les regions muntanyoses que superin els 2.500 metres d'altitud, com el pic dels Aragats, on es trobava el grup d'expedició aquest dimarts, ja que la neu s'està desfent de manera accelerada. "Per raons de seguretat, demanem a tothom que eviti escalar muntanyes", han apuntat les autoritats d'Armènia, amb l'objectiu d'evitar situacions com les que han hagut de viure els excursionistes catalans, en el que ha estat el primer accident per allaus de tota la temporada en aquesta zona muntanyosa.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!