Els ciclistes, com els vehicles de motor, circulen habitualment per la majoria de carreteres per on poden fer-ho, tot i que els dies festius i el cap de setmana s'intensifica la seva presència. Per això, és important recordar les normes bàsiques de trànsit i, encara que sembli mentida, algunes d'elles, sigui per inèrcia o per no haver-nos trobat prèviament en aquesta situació, les duem a terme de forma incorrecta i això podria suposar una multa. La majoria d'aspectes en aquest punt es basen en el respecte a la distància lateral per avançar els usuaris amb bicicleta o la velocitat, però els ciclistes també poden ser multats i en moltes ocasions, de la mateixa manera que els automòbils, no segueixen les normes de circulació establertes per a ells.
Tant és així, en els dos casos, que segons les dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), sis de cada deu espanyols desconeix la normativa de circulació de bicicletes. Però comencem pels consells i recomanacions per evitar les multes i millorar la seguretat a la carretera des del punt de vista dels conductors de vehicles de motor. El primer que cal saber és com avançar als ciclistes i la prioritat a les rotondes. Al primer cas, l'avançament s'ha de fer a una distància de seguretat mínima d'un metre i mig respecte a la bicicleta, mentre al segon, els ciclistes tenen prioritat per passar quan el primer dels qui van al grup hagi començat a rodar o s'hagi ficat a la glorieta.
Recomanacions per evitar la multa als ciclistes
Respecte als ciclistes, la majoria de recomanacions per evitar ser multats i circular amb seguretat i complint les normes s'emmarca en com es transita, per on i l'ús de diferents complements identificatius o de protecció. Així, doncs, per a la circulació, han de circular en columna de dos, tal com explica El Comercio, tan enganxats com sigui possible a la dreta de la via i, si hi ha mala visibilitat, un darrere de l'altre. A més, han d'anar pel voral si no hi ha una via especial per a ells. Això, cal recordar, només per a carreteres que no siguin autopistes, atès que tenen prohibida l'entrada o a les autovies on hi hagi un senyal que s'ho impedeixi.
Respecte a qüestions de prevenció i protecció, els ciclistes han de portar casc obligatòriament a les vies interurbanes i a urbanes sempre que no tinguin menys de 16 anys, pel fet que fins aquesta edat és opcional. També és important portar els llums davanters i posteriors de la bicicleta per ser visible i en el cas que sigui obligatori l'ús de l'enllumenat i no es disposi d'ell al vehicle de dues rodes, s'ha de portar una peça de roba reflectora.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!