Les dones despullades desapareixeran dels camions de l'empresa Benavent Transportes Frigoríficos, una companyia d'Alcázar de San Juan, a Ciudad Real. No ho faran per una sobtada conversió al feminisme, sinó tot el contrari: perquè els ha obligat un jutge.

Ho ha dictaminat, de fet, el jutjat d'instrucció i de primera instància número 4 de Ciudad Real, que demana que es retirin uns vinils que "adornaven" els camions de l'empresa amb la imatge d'una noia rossa, somrient, amb els pits a l'aire i ensenyant el cul. Ho ha fet després d'una denúncia de l'Asociación de Usuarios de la Comunicación, presentada l'any 2016 per considerar aquests adhesius publicitat sexista.

La imatge que lluïen els camions, segons el jutge Carlos Ordóñez, "fomenta i encoratja l'estereotip de la dona objecte", a més de considerar que "no pot ser qualificada mai com a exaltació de la bellesa" sinó, més aviat, "una imatge denigrant pròpia de cartells anunciadors de pàgines de contactes sexuals o evocadores de clubs de carretera rancis".

camions benavent

Tots els camions de l'empresa estan decorats amb la mateixa imatge d'una dona despullada / BTF

"És una manera de decorar els camions exaltant la bellesa, no entenc a qui no li pot agradar"

Un extrem que no comparteix el propietari de l'empresa. Rafael Benavent assegura que portava 17 anys col·locant imatges de dones despullades als seus camions, i defensa que "no és un reclam publicitari, sinó una manera de decorar els camions exaltant la bellesa". Benavent avança que recorrerà la sentència i que no retirarà la imatge: "a mi, m'agrada que hi siguin", i ho justifica: "no entenc a qui no li pot agradar".

L'ús d'imatges vexatòries, il·lícit

La sentència recull que l'article 3 de la Llei General de Publicitat considera il·lícita la utilització d'imatges que atemptin contra la dignitat de la persona o que vulnerin els valors i drets reconeguts a la Constitució.

Això inclou els anuncis que "presentin a les dones de manera vexatòria o discriminatòria, utilitzant el seu cos com a un objecte desvinculat del producte que es vol promocionar".

L'associcació que va presentar la denúncia considera que si l'activitat de l'empresa tingués alguna relació amb les parts del cos de la dona que s'ensenyen, encara "podria ser comprensible" la utilització d'aquestes imatges.

Per això, diu, el servei de transport de productes carnis que ofereix aquesta companyia no hi té res a veure, i, per tant, "es tracta d'una cosificació de la dona a través de l'ús de la imatge del seu cos i del seu significat simbòlic com a objecte de desig".

A més de l'Associació d'Usuaris de la Comunicació, tres col·lectius feministes van denunciar l'empresa el novembre del 2016 per l'ús de publicitat sexista i van lamentar "l'ús denigrant que es fa del cos femení" com a reclam per un servei que no té res a veure amb el seu negoci.