La Unitat Tècnica de Seguretat Aèria i Policia Científica, amb el suport de l’helicòpter del Mossos d’Esquadra, han denunciat els responsables de diversos vols amb paramotors a Sitges (Garraf) i a Calafell (Baix Penedès),  on una avioneta va sobrevolar a molt baixa alçada la platja de Calafell amb perill per a les persones. Els fets van tenir lloc els dies 12 i 17 de juliol, respectivament.


 
Els agents han conclòs amb èxit dues investigacions per infraccions a la normativa aèria per vols que van posar en perill la seguretat de les aeronaus i la de persones en terra. El divendres 12 de juliol dues persones van sobrevolar amb dos paramotors una zona no permesa al vol per aquest tipus d’aeronaus a Sitges. Aquest espai és molt proper a l’aeroport del Prat i es on les aeronaus inicien la darrera fase d’aproximació.
 
A partir de les imatges dels paramotors obtingudes per l’helicòpter del Mossos d’Esquadra i a partir de la investigació s’ha aconseguit identificar als dos pilots. El diumenge 14 de juliol una avioneta va sobrevolar a molt baixa alçada la costa de Segur de Calafell. Aquest vol va generar una situació d’alarma i preocupació a les nombroses persones que en aquells moments eren a la platja. L’avioneta va realitzar un mínim de dues passades en una de les quals l’aeronau expulsava fum del que es fa servir en les exhibicions aèries.

L’alçada del vol era inferior a 50 metres quan el mínim legal és de 150 metres.

 

A més de l’alarma social generada cal destacar que si aquesta aeronau hagués experimentat cap mena de dificultat tècnica hauria hagut d’aterrar sense temps de reacció sobre la platja, fet que hagués posat en greu perill a les persones que hi havia en aquell moment.
 
La Unitat Tècnica de Seguretat Aèria va fer recerca de l’aeronau per diversos aeròdroms i aeroports a partir d’imatges publicades en mitjans de comunicació com ElCaso.cat, fins que van trobar l’aeronau, malgrat que el pilot havia tret unes marques adhesives molt visibles que la podien identificar més fàcilment.
 
Un cop finalitzada aquesta investigació i amb diverses proves pericials realitzades per la Divisió de Policia Científica, entre les quals la presa de mesures a elements de referència a la platja, s’ha pogut concloure que l’alçada del vol era inferior a 50 metres quan el mínim legal és de 150 metres. A més d’aquesta infracció, el pilot i l’aeronau no disposaven de tota la documentació en vigor.
 
Aquests fets han generat dos atestats que s’han tramès al Ministerio de Fomento, en concret a la Agència Estatal de Seguridad Aérea, que determinarà finalment les infraccions comeses i les sancions que eventualment caldrà imposar.