Uns drons han estat a punt de provocar el caos a l'aeroport de Barajas de Madrid. Dos vols que havien d'aterrar aquest migdia al principal aeroport comercial de la capital espanyola s'han hagut de desviar als aeroports de València i de Saragossa per la presència de drons a les proximitats de les pistes.

Diversos pilots han albirat els aparells sobre dos quarts de tres de la tarda i s'ha activat el protocol establert en aquests casos. ENAIRE, l'empresa responsable del control de l'espai aeri, ha avisat la Guàrdia Civil i ha establert una major separació entre els avions que havien d'aterrar a l'aeroport, segons informa Actualitat Penal.

Aquesta espera addicional ha fet que els pilots de dos dels vols que havien d'aterrar a Barajas hagin decidit desviar-se a Saragossa i a València en lloc d'esperar per fer-ho a Madrid. Un cop ENAIRE i la Guàrdia Civil han comprovat que no hi havia cap perill, s'ha pogut recuperar la normalitat a l'aeroport poc abans de les quatre de la tarda.

Precedents caòtics

L'espai aeri al voltant dels aeroports està especialment restringit per motius de seguretat. Els drons no es poden enlairar sense autorització al voltant de les zones d'aterratge i enlairament dels avions.

Segons diversos estudis, per petit que sigui l'aparell, l'impacte d'un dron d'un o dos quilos contra un avió que vola a centenars de quilòmetres per hora pot provocar danys molt importants a l'avió, com un incendi als motors o el trencament dels vidres de la cabina.

Fet i fet, fa escassos dies una de les pistes de l'aeroport de Changi de Singapur, un dels més atrafegats del món, es va haver de tancar durant unes hores perquè s'havien albirat diversos aparells volant en una zona propera a l'aeroport. 38 vols es van veure afectats.

Una xifra petita comptant que, a finals de l'any passat, un incident semblant va fer tancar del tot l'aeroport de Gatwick, prop de Londres i un dels més importants d'Europa. Aleshores, en plenes festes de nadal, desenes de milers de viatgers van veure com el seu vol era cancel·lat.