La plataforma Afectats Mémora, formada per famílies que denuncien abusos en el sector dels serveis funeraris, ha denunciat que la funerària Mémora de Manresa (Bages) ha pressupostat en 1.525 euros un taüt que asseguren és especial per a víctimes del coronavirus

Un taüt envasat al buit

El que es qualifica com a "taüt especial" és perquè és com si estigués envasat al buit, per a aquells casos de persones que han mort a causa del Covid-19.

Segons ha explicat a l'agència Efe la portaveu de la plataforma, Rosa Canela, la funerària de Manresa va pressupostar a una família de la capital del Bages en 3.993 euros els serveis funeraris per enterrar l'avi, que havia mort coronavirus el passat 24 de març.

A banda dels 1.525 euros pel taüt, el pressupot afegia 40 euros més pel condicionament del cadàver, 609 per despeses de personal i prestació de servei, 235 pels trasllats, 471 euros més en concepte de cementiri o incineració i, finalment, 418 euros per la vetlla i la cerimònia. A tot això, cal afegir-hi el 21% d'IVA.

Rebaixa de 1.000 euros després de la denúncia

Qui ha denunciat la funerària Mémora ha estat el nét del mort a través d'una piulada al seu compte de Twitter que ha fet aquest dimecres.

A l'endemà, és a dir aquest dijous, l'empresa ha enviat un nou pressupost a la família, on es reconsidera el tema del "Taüt especial". Això fa que el seu cost es rebaixi en gairebé 1.000 euros i passa a costar-ne 653.

Una altre element del pressupost que desentona és que fixa la cerimònia per al dia 27 de març a les 8.30 hores, quan no hi pot haver cerimònies en aquest període de confinament.

Van insistir en la conveniència del "taüt especial"

El nét de la família afectada ha explicat que la seva tia, i filla de la víctima, va rebre la trucada de Mémora per indicar-li la conveniència d'adquirir el taüt especial. "El que més em preocupa", explica el noi, "és saber a quantes persones estan intentant col·locar aquest 'taüt especial'".

Davant d'aquesta situació, la portaveu de la plataforma Afectats Mémora ha reclamat al Govern "controlar abusos en serveis funeraris, per exemple, que intentin vendre taüts envasats al buit". Per la seva banda, el nét de la víctima ha demanat "una llei funerària que entengui la mort com un servei de primera necessitat".

Mémora nega les acusacions

L'empresa funerària ha anunciat en un comunicat que el servei es va prestar "a plena satisfacció" de la contractant, que no ha intervingut en cap moment a la denúncia.

A més, es reserven el dret d'emprendre accions legals. Consideren que "s'han manipulat els fets amb ànim de perjudicar la reputació de la companyia amb objectius comercials".