Un camioner de Lugo ha pogut evitar una tragèdia com la de la setmana passada, en què 39 persones van aparèixer mortes dins d’un camió que acabava d’arribar al Regne Unit. El camioner, que portava un carregament de carn al mateix país, va trobar, dilluns passat a la matinada, onze homes que estaven amagats al seu remolc refrigerat.

El camioner va aturar-se a descansar a unes dues hores del port de Caen, prop del campament d’emigrants de Calais. És un fet habitual per evitar, precisament, que les persones que esperen en aquest camp una oportunitat per creuar el canal de la Mànega es puguin colar, aprofitant la nit, dins dels remolcs.

Sorolls i cops dins del remolc

Després d’haver dormit unes quantes hores, el camioner va arrencar i va arribar al port francès. Quan estava a punt d’embarcar, va començar a sentir sorolls i cops des de dins del remolc. L’home va sortir de la cua i va acostar-se a la garita de la Gendarmeria per donar la veu d’alarma, com recull La Voz de Galicia.

Els agents van desprecintar el remolc i van trobar onze homes d’entre 20 i 40 anys i de nacionalitat marroquina asseguts al damunt de la carn refrigerada: la temperatura, a l’interior, era d’uns quatre graus. La policia va endur-se els onze migrants de tornada al camp de refugiats.

Podrien haver mort congelats

Els migrants, dins del què cap, van tenir sort: normalment, la temperatura d’aquests camions és de 20 graus sota zero. Tanmateix, a quatre graus també és possible que haguessin mort d’hipotèrmia. De fet, el camioner creu que quan va sentir el soroll és perquè els migrants pensaven que ja eren dins del vaixell i es preparaven per sortir-ne.

Segons la policia francesa, les màfies que trafiquen amb persones ja han descobert que els camioners no s’aturen prop del camp de migrants, i ara porten les persones en furgonetes a les àrees de servei on sí que descansen. Un cop allà, tenen totes les eines per, mentre el camioner dorm, obrir el remolc, deixar els migrants dins i tornar a tancar-lo, salvant el precinte com si no hagués passat res, de manera que el conductor, encara que el revisi, no se n’adoni que ha estat manipulat.

L’empresa, per cert, va perdre el carregament: tot i que anava perfectament envasada, la carn va haver de ser destruïda perquè s’havia trencat la cadena de custòdia i els protocols de seguretat alimentària. Això sí, el conductor va ser identificat, però no ha quedat ni com a investigat ni ha estat detingut perquè no només no en tenia culpa sinó que ell mateix va denunciar els fets.