Els ponts i dates festives són sinònim de sortides a la carretera de molts vehicles. Els accidents en aquests dies solen augmentar considerablement. A més, en fer-se a l'hivern moltes famílies opten per anar amb els seus cotxes a la neu a fer excursions, esquiar o simplement a gaudir d'un paisatge poc habitual a les grans ciutats.

Les carreteres del nord del país poden patir grans canvis i condicions adverses per als conductors. La presència de gel a la calçada pot ser un problema extrem i les autoritats intenten combatre-la per reduir el nombre d'accidents durant aquestes dates assenyalades.

Les autoritats locals decideixen combatre el problema del gel a les carreteres amb un element que l'elimina, la sal. Tot i això, pot tenir conseqüències negatives per a la conducció i convertir el remei en una nova malaltia.

Les propietats de la sal a les carreteres

La funció de la sal és la de reduir la temperatura de congelació per evitar que es formin plaques de gel a la carretera i el cotxe rellisqui, fent que el conductor perdi el control del vehicle per complet. A Espanya se sol utilitzar salmorra, una barreja d'aigua i sal, per reduir la quantitat de producte en cada aplicació.

La sal se sol utilitzar amb temperatures relativament baixes, ja que quan són menors dels -10 ºC les propietats de la sal ja no són les mateixes i no compleix amb la funció de fondre el gel la mateixa eficàcia. De -11 ºC d'ara endavant el procés per fondre les plaques de gel es torna massa lent, i per això opten per altres opcions als territoris més freds.

Família Cornellà se salta confinament per anar a la neu / Mossos d'Esquadra

Cotxe en la neu / Mossos d'Esquadra

De fet, en països més freds utilitzen la sal acompanyada de magnesi i calci, que aconsegueixen que siguin necessàries temperatures encara més baixes per congelar l'aigua, reduint considerablement el punt de congelació.

Els perills de la sal a les carreteres

Encara que la seva presència a les carreteres és positiva per al bon estat de la calçada pot tenir conseqüències extremadament negatives als vehicles. La carrosseria i els baixos dels cotxes es ressenten significativament, ja que es forma una capa corrosiva que pot provocar oxidació en algunes de les peces del vehicle. Es tracta d'un problema greu, que pot ser pitjor en el cas de les motos, ja que els seus elements mecànics estan més exposats.

Aquests problemes poden afectar considerablement el funcionament dels frens, perden part de la seva capacitat i fins i tot el pedal es pot endurir considerablement. Perquè això no passi es recomana netejar molt bé la part baixa del cotxe per eliminar les restes de sal del vehicle.

També es recomana cobrir la part baixa de la carrosseria del cotxe amb cera protectora abans de fer un viatge per evitar que la sal es cristal·litzi en ella.

A més dels problemes mecànics que pot ocasionar, la utilització de sal a les carreteres és un problema ecològic. Es calcula que poc més de la meitat de la producció mundial d'aquest element es destina a les carreteres. També la seva presència pot afectar algunes aigües potables properes a través de filtracions.

En alguns països com el Canadà o Noruega s'estan utilitzant olis biodegradables, encara que el seu preu és considerablement major al de la sal (90 euros la tona).