Es diu reduflació i es tracta de les trampes que estan duent a terme els supermercats per apujar els preus sense que ens adonem i sense realment cobrar més diners per un producte. El que canvia és la quantitat que en trobem a dins dels envasos, que disminueix mantenint el preu. Tot i que no es tracta d'una pràctica il·legal, la indignació creix entre els consumidors, que ja han detectat almenys vint marques que estan realitzant aquesta pràctica per no perdre diners i que siguem els compradors qui paguem les conseqüències de la crisi de desproveïment causada per la guerra de Rússia a Ucraïna i les vagues del sector dels transports.

La trampa dels supermercats per apujar els preus sense que ens adonem

La principal investigadora d'aquest fenomen és l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que ha analitzat els preus dels supermercats enguany i ha detectat que, dels 253 productes seleccionats com a part de l'elaboració de la cistella de la compra, un 7% dels aliments envasats de marca han reduït notablement el seu pes emmascarant en algun cas pujades de preu de fins a un 16%. Això s'extrapola en unes vint marques ben conegudes que han quedat en evidència amb aquest estudi.

Supermercado aceite / Europa Press

Les marques fan trampes per apujar els preus sense que ens adonem / Europa Press

Per exemple, denuncia l'OCU, podria semblar que el preu mitjà del paquet de lloms de lluç de Pescanova ha baixat un 7,1% respecte del 2020. Però si es té en compte la reducció de pes, que ha estat del 10%, en realitat ha pujat un 3,2%. Altres exemples que s'han evidenciat en l'anàlisi són marques del nostre dia a dia i que ho han fet de manera més o menys subtil, arribant a reduccions de quantitat de fins al 10%, inclosa la pasta, iogurts i d'altres aliments de consum diari.

Productes de marca amb menys quantitat i mateix preu

És el cas de la pasta marca Gallo, concretament en els seus paquets d'espaguetis i macarrons, que aparenten haver pujat només el 3,7% i 4,1% respectivament, quan en realitat, si tenim en compte el seu nou contingut, han clavat una pujada del 15,2 i 15,7% respectivament, ja que han passat de comercialitzar paquets de mig quilo a fer-ho de 450 grams. Amb les mateixes xifres trobem marques de mantega i margarina com Tulipán, que també ven 450 grams en comptes dels 500 que solien contenir.

Pasta al dente / Pixabay

La pasta Gallo, els iogurts Activia i la margarina Tulipán es troben entre els productes afectats / Pixabay

Li segueixen els pots de Cola-Cao, que perden 40 grams, passant de portar 800 a 760 grams, així com els iogurts Activia, que són dels més subtils. El paquet de quatre, que normalment pesa mig quilo, ara en pesa 480 grams, que han aconseguit reduint en cinc grams el contingut de cada potet de iogurt individual. Igualment subtils són els snacks com poden ser els Doritos, que han tret cinc natxos, equivalent a una pèrdua d'entre sis i deu grams.

L'OCU denuncia la reduflació i demana regular-la

Aquesta trampa de les marques, que s'omplen la boca assegurant que no apugen els preus, ha indignat l'OCU i els ciutadans que s'hi han adonat, i és per això que l'organització tem que les pujades constants i significatives del cost de l'energia impulsin els fabricants a reduir el pes dels seus productes envasats per tal de mantenir els preus de venda. Per aquest motiu l'organització anima els consumidors a estar atents sobre possibles canvis en el pes o el format i informin-ne a través del correu electrònic nocuela@ocu.org, idealment adjuntant dues fotografies del producte: abans i després de la modificació.

De fet, és aquesta la principal incògnita: si, un cop canviïn les circumstàncies que han forçat les marques a establir aquesta estratègia, les quantitats reals tornaran i deixarà d'encarir la cistella de la compra. A més, l'organització també mostra la seva preocupació per les conseqüències que això podria portar al càlcul de l'IPC. En el cas de la cistella de la compra d'OCU, l'evolució mitjana del preu dels productes de marca envasats ja estaria registrant una pujada addicional del 0,7%, acumulant entre l'1,1% i l'1,8%. A més, aquest estudi arriba poc després de descobrir-se una estafa amb l'oli d'oliva, que estava sent falsificat.