Les confusions, de vegades, surten cares, com demostren fenòmens com l'Ecce Homo de Borja, a Saragossa, sobretot al món de l'art, que no tothom entén del tot. El Museu Picasso de París ha patit aquest mes un incident que ha desencadenat la polèmica i més d'una broma. Una dona de 72 anys confonia una obra d'art amb una jaqueta oblidada i se l'emportava a casa seva, fins i tot escurçant-li les mànigues perquè fos de la seva talla.

Confusió fatal al Museu Picasso de París

La víctima del robatori era una bata blava exposada al Museu Picasso de París pertanyent a l'obra de l'artista català Oriol Vilanova Old Masters, tal com ha detallat el mitjà Le Parisien. Es tractava d'un concepte interactiu, que penjava d'una de les parets del recinte al costat d'una foto de l'artista malagueny Pablo Picasso. Precisament per la seva voluntat interactiva, no estava protegida amb cap sistema de seguretat, ja que l'objectiu de l'autor era que la gent pogués tocar-la i llegir unes postals que eren dins d'una de les butxaques.

Obra Museu Picasso París / Oriol Vilanova

L'obra de l'artista català formava part d'una exposició al Museu Picasso de París / Oriol Vilanova

Tot funcionava com estava planejat, amb els visitants gaudint de l'obra, fins que una dona va atracar sense voler la representació artística. Es tractava d'una jubilada de 72 anys, que va pensar que la bata era una jaqueta que algú havia deixat oblidada i no va dubtar a emportar-se-la a casa seva a tall de souvenir. En veure que el seu botí li venia gran, la va portar a una modista per ajustar la talla, retallant uns trenta centímetres de la tela.

Roba una obra i la destrossa sense voler

El robatori es remunta al passat 7 de març, però no va ser fins dues setmanes després quan es va poder recuperar perquè les càmeres de seguretat havien captat la lladre involuntària agafant la jaqueta, però no hi havia manera de rastrejar-la. I és que la dona no tenia antecedents policials i no estava fitxada en el sistema, dificultant la seva recerca, que tampoc no va donar resultats quan els agents van buscar en les principals vies de compra i venda d'obres d'art, on no hi havia la bata en qüestió.

Museu Picasso París / Europa Press

No la van agafar fins que va tornar al museu i els vigilants la van reconèixer / Europa Press

Finalment, la senyora va acudir de nou al museu quinze dies després del robatori, i els vigilants de seguretat el van reconèixer i van retenir fins que va confessar tota la veritat, que no tenia res a veure amb un robatori a l'ús. Ella mateixa va detallar que tot havia estat una confusió i que no pretenia emportar-se una obra, sinó que s'havia equivocat pensant que era una peça de roba normal. Vista la seva edat i estat cognitiu, la policia l'ha deixat en llibertat, advertint-li que no es torni a repetir, expliquen mitjans francesos.

Després dels fets, la directora del museu, Sabine Longin, ha anunciat que s'ha instal·lat un sistema de seguretat especial per a aquesta obra del català Vilanova, que abans de ser instal·lada al Museu Picasso parisenc, havia estat exposada com a part de l'exposició The Constant Glitch a Lovaina, Bèlgica, quan l'autor detallava en un vídeo l'objectiu que el públic pogués interactuar amb la peça, encara que segurament no es referia a un tall de mànigues.