Les estafes en les quals pretenen que caiguem els delinqüents són cada vegada més elaborades. L'objectiu dels estafadors és el de crear un truc convincent perquè ens confiem i acabem sent enganyats per ells, s'aprofiten del nom d'empreses grans per guanyar-se la confiança de les seves víctimes potencials.

L'objectiu és el de fer els seus trucs cada vegada més elaborats perquè mai no sospitem que ens poden estar enganyant. És per això que convé estar molt atent, ja que podríem perdre molts diners o les nostres dades personals, que podrien ser venuts o fins i tot els poden utilitzar per suplantar la nostra identitat.

Diversos cossos policials pugen a les seves xarxes socials nous mètodes que utilitzen els estafadors perquè siguin cada vegada més coneguts i, per tant, la gent sàpiga a què s'enfronta abans de caure en ells. És una tasca molt important per evitar que el nombre de víctimes augmenti.

L'estafa de les falses entitats bancàries

L'Ertzaina ha tornat a alertar d'una estafa que consisteix a rebre al mòbil missatges sms fraudulents que suplanten la identitat d'una entitat bancària amb l'objectiu d'aconseguir mitjançant engany transferències de diners a través de l'aplicació Bizum.

L'estafa comença quan el client de l'entitat bancària rep un SMS alertant que un dispositiu no autoritzat s'ha connectat al seu compte per internet i li demana que, si no ho reconeix, accedeixi a l'enllaç indicat que suposadament porta a la pàgina del banc.

Bizum Ep

Bizum / Europa Press

En punxar en ell la víctima rep una trucada d'una persona que simula pertànyer a l'entitat bancària i que li sol·licita els codis per solucionar la presumpta intromissió, quan en realitat el que fa el client en aportar-los és facilitar els codis per confirmar una transferència via Bizum.

Els bancs mai no demanen que s'accedeixi a través d'enllaços 

L'Ertzaina, que el gener passat ja va llançar una alerta per una estafa molt semblant, aconsella no accedir mai als enllaços que arriben des de presumptes entitats bancàries per SMS, missatges de WhatsApp o per correu electrònic, i recorda que els bancs mai no demanen que s'accedeixi a un enllaç per restablir la seguretat dels seus comptes.

Per això, quan es rebi un d'aquests missatges no s'ha de punxar sobre l'enllaç, sinó contactar amb l'entitat bancària per comprovar l'autenticitat del missatge. A més, encara que no es desitgi interposar denúncia és recomanable avisar a la policia i al banc afectat per prendre mesures preventives.

La Policia basca també recomana no reexpedir mai els codis rebuts al telèfon procedents de plataformes de pagament perquè aquests són la segona dada d'autentificació que els delinqüents necessiten per completar les transferències.

El mateix podria passar amb els comptes de WhatsApp, que podrien ser robades d'aquesta manera, segons adverteix l'Ertzaina en un comunicat en el qual també se cita a no enviar còpies de documentacions personals a desconeguts, ja que podrien utilitzar-se per crear identitats falses, obrir comptes bancaris i sol·licitar crèdits, entre altres possibilitats.