El mes de maig saltava a la llum una gran trama de falsificadors de carnets de conduir ubicada a Girona i que treballava per tot l'Estat. Un informàtic contractat per la Direcció General de Trànsit (DGT) havia aconseguit accedir a les bases de dades dels carnets i dels conductors, i amb la col·laboració de la seva parella i d'un delinqüent habitual, van ordir una trama que, segons les investigacions dels Mossos d'Esquadra i de la Policia Nacional, va arribar a posar en circulació més de 1.000 permisos de conduir fraudulents.

El que es va batejar com a cas Loki ha tingut diverses fases després de la seva explotació. La primera, amb la detenció de diverses persones, entre ells, la cúpula de l'organització, i la segona, amb la detenció de les persones que havien tingut en el seu poder carnet fraudulent, sabent que eren no legals.

Però els Mossos d'Esquadra van haver d'activar el passat mes de juliol una quarta fase, la que havia d'acabar amb les detencions de les persones que no s'havien pogut arrestar en la segona fase i poder actuar contra les persones que si bé el seu carnet era sospitós d'haver-se aconseguit per la banda criminal, encara el tenien i el feien funcionar.

Problemes per retirar els carnets falsos de la carretera

El mes de juny ElCaso.cat ja va publicar que agents dels Mossos i d'algunes policies locals tenien problemes per retirar de la carretera aquests conductors -alguns havien aconseguit el carnet sense cap mena d'examen o prova mèdica o l'havien perdut judicialment i la xarxa els hi ha aconseguit un carnet nou-, i ara la Guàrdia Urbana de Barcelona i els Mossos d'Esquadra han detallat en un protocol com actuar contra aquests conductors sospitosos d'haver aconseguit el permís al cas Loki.

D'aquesta manera, amb aquesta ofensiva, es preveu poder ser més àgils en treure de circulació els conductors amb carnets de la trama Loki.

Loki acptura

Captura de pantalla de l'aplicatiu de la DGT / CME

En un document al qual ha tingut accés ElCaso.cat, la Unitat d'Investigació i Prevenció de l'Accidentalitat de la Guàrdia Urbana de Barcelona (UIPA) i l'Àrea Regional d'Instrucció i Custòdia (ARIC) dels Mossos d'Esquadra, s'informa els agents com actuar en el cas de trobar persones amb ordres de detenció pel cas Loki, de trobar conductors que a la seva informació de la DGT tingui marcat que el carnet pot estar relacionat amb el cas Loki i, finalment, si es presenten de manera voluntària a les comissaries de la policia de Barcelona persones amb ordres de detenció per aquest cas.

Carnets sospitosos de ser falsificats pel cas Loki

Des del mes de juny que la DGT va marcar tots els carnets sospitosos amb una "incidència" a la seva base de dades. Quan es passa un permís de conduir per l'aplicatiu de la DGT, en una pestanya hi figura que el carnet pot estar relacionat amb el cas Loki si bé consta com a carnet en vigor.

Amb aquesta nova directiva, els agents ja saben què fer. Si es confirma que el carnet pot ser aconseguit de manera fraudulenta, i així consta a l'aplicatiu de la DGT, els agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona han de denunciar el conductor per un delicte contra la seguretat viària i denunciar-lo per "conduir un vehicle a motor o ciclomotor sense haver obtingut mai permís o llicència de conducció" o en el cas que només sigui el camió, el fraudulent, hauria de ser denunciat, per la via administrativa, per "conduir un vehicle ressenyat amb un permís que no habilita per fer-ho".

Fins i tot, el document diu que els agents podran immobilitzar el vehicle, que haurà de ser traslladat a un dipòsit municipal o entregat a un conductor substitut.

Denunciat també per falsedat documental i suborn

A més, els agents també denunciaran a la persona que faci ús d'un carnet marcat com a fraudulent per falsedat documental i suborn. Segons el nou protocol per retirar conductors amb el carnet de la trama Loki, els policies han d'intervenir el carnet i avisar a la comissaria dels Mossos d'Esquadra més propera per tal de coordinar la declaració del conductor investigat.

Si la persona mostra als agents el permís de conduir des d'un terminal mòbil se l'informarà que haurà de portar-lo i mostrar-lo als agents dels Mossos d'Esquadra quan sigui citat a comissaria. També s'haurà de confirmar que el conductor no tingui una ordre de detenció pendent per aquest cas.