L'Oficina de Seguretat de l'Internauta (OSI), dependent de l'Institut de Ciberdelinqüència (Incibe), ha anunciat recentment la detecció d'una nova estafa a través de l'aplicació d'enviament de diners Bizum.

Alerta d'estafa a Wallapop

Segons informen, els ciberdelinqüents, en aquest cas, fingeixen ser compradors i mostren el seu interès per algun article a la venda en pàgines com Wallapop, Milanuncios o Vinted, on particulars venen coses que ja no utilitzen de forma independent i sense mediació d'entitats bancàries.

La trampa està en la manera de pagament: els estafadors demanen de fer-ho per Bizum i, en lloc d'enviar els diners, envien una sol·licitud de pagament que, en cas de ser acceptada, ens faria caure en la trampa.

En la famosa app de pagaments instantanis, es poden enviar diners, però també exigir-ho. En cas d'una petició de pagament, cal mirar bé les condicions que se'ns sol·liciten, ja que, una vegada firmat, l'import demanat per l'estafador passarà automàticament al seu compte bancari.

Pagaments fraudulents per Bizum

L'OSI destaca que aquests ciberdelinqüents s'aprofiten del desconeixement i la confiança de certes persones sobre l'aplicació per enganyar-los, fent-se passar per compradors i demanant els diners al venedor que, sense saber-ho, accepta el pagament i perd els diners.

Bizum / Creative Commons

Bizum / Creative Commons

És per això que alerten que qualsevol usuari que, quan esperava un ingrés de diners a través de Bizum, hagi rebut una sol·licitud de pagament i per error hagi acceptat, enviant els diners, s'haurà convertit en una nova víctima d'aquesta estafa.

A més, l'OSI ha destacat tres passos que s'han de seguir si, per un motiu o un altre, hem rebut aquest tipus de missatges, hem acceptat i hem enviat sense voler una quantitat econòmica a un desconegut, caient en l'estafa.

Una venda online ens pot sortir cara

En concret, l'Oficina de Seguretat de l'Internauta recomana contactar com més aviat millor amb la nostra entitat bancària per explicar el succeït, així com explicar-ho al servei d'atenció a l'usuari de la plataforma a través de la qual ens hagin contactat per estafar-nos.

També recomanen denunciar els fets davant de les autoritats, presentant totes les proves que puguem obtenir: captures de pantalla del xat de l'aplicació i del perfil que ens ha enganyat, les dades que utilitzava per estafar -adreça o ubicació, nom- i els comprovants de les transferències de diners.

I si encara no hem estat estafats, però volem evitar-lo, des de l'OSI suggereixen comprovar el perfil del comprador, si té ressenyes positives i no compartir dades personals a través de l'aplicació en la qual farem la venda. I, en el cas de Bizum, llegir els missatges per complet abans d'acceptar i firmar.